Resultatet i världens viktigaste tävling klar - Skolsimmet avgjort

Resultatet i världens viktigaste tävling klar - Skolsimmet avgjort

Skolsimmet är kanske världens viktigaste tävling för skolbarn i årskurs 1-5. Historiskt sett har simkunnigheten i Sverige varit hög. Dock visar mätningar under senare år på en ordentlig minskning. Att kunna simma är både roligt och livsviktigt. För att stimulera barn att lära sig simma har E.ON och Svenska Simförbundet startat Skolsimmet, en tävling för alla i årskurs 1-5 i hela Sverige. I år har nästan 20 000 elever från över 200 skolor har deltagit i tävlingen som har pågått under hela läsåret och som avslutades i förra veckan. Skåne ligger i topp med 62 anmälda skolor, följd av Västra Götaland där 50 skolor deltagit - det har varit ett fantastiskt intresse för tävlingen och det är vi förstås glada för. Simkunnighetsarbete är ett prioriterat område inom Svenska Simförbundets verksamhet, och genom Skolsimmet har vi just fått fokus på denna viktiga fråga, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet. - som samarbetspartner till Simförbundet och Skolsimmet är vi mycket nöjda med att så många skolor valt att delta i tävlingen. Det är väldigt viktigt för E.ON att kunna bidra till målet att alla barn i årskurs tre ska vara simkunniga 2012, säger Christina Lundgren, sponsringsansvarig på E.ON. Osby utmärker sig genom att ha två segrande skolor, Parkskolan och Hasslarödsskolan i de tre kategorierna. I den tredje kategorin vann Västansjöskolan i Bollnäs kommun. Varje vinnare belönas med 5 000 kronor och prisutdelning sker för de vinnande skolorna i Osby onsdagen den 1 juni och i Bollnäs den 13 juni. Skolorna tävlade i tre kategorier beroende på hur stort elevantalet var. Så här blev slutresultatet: Bästa skolan Kategori A (1-49 elever i årskurs 1-5) Kommun Län Poäng 1. Västansjö skola Bollnäs Gävleborg 5,182 2. Furulundsskolan Härjedalen Jämtland 5,115 3. Pärlans skola Huddinge Stockholm 5,091 Kategori B (50-149 elever i årskurs 1-5) Kommun Län Poäng 1. Osby simhall, Parkskolan Osby Skåne 5,033 2. Österskolan Lund Skåne 5,025 3. Barsebäcks Montessoriskola Kävlinge Skåne 4,990 Kategori C (över 150 elever i årskurs 1-5) Kommun Län Poäng 1. Osby simhall, Hasslarödsskolan Osby Skåne 4,917 2. Malmaskolan Köping Västmanland 4,738 3. Lerbergsskolan Höganäs Skåne 4,728 På hemsidan www.skolsimmet.se finns information om vilka skolor som har placerat sig bland de tio bästa inom varje kategori. Frågor om Skolsimmet besvaras av Anders Höglund, tel 08-627 46 44.