​Sportlovskul med simkunnighet i fokus!

För fjärde året i rad sätts simkunnigheten i fokus under sportlovet, genom aktiviteten Swim Open Stockholm Mini – Simkunnighetskul för alla! Aktiviteten är ett samarbete mellan Svensk Simidrott och Stockholms Stad och kommer att genomföras under vecka 9 i fem av Stockholms Stads anläggningar.

I simhallarna kommer allmänheten kunna få hjälp med att ta utvalda simmärken. De 150 första märkena på varje anläggning delas ut kostnadsfritt. Det kommer även finnas möjlighet att gå en tipspromenad och få en överraskning samt att vara med och tävla om biljetter till den internationella simtävlingen, Swim Open Stockholm, som går den 12-15 april på Eriksdalsbadet i Stockholm.

- Jag är glad att vi i Stockholms stad kan öppna fem av våra simhallar för simkunnighetsaktiviteter riktade mot barn och ungdomar under ett skollov, säger Marina Högland, förvaltningschef för idrottsförvaltningen. För oss är det viktigt att så många som möjligt lär sig simma.

Simkunnighetskul för alla kommer att arrangeras i simhallarna i Farsta, Vällingby, Skärholmen, Tensta samt Husby. Lokala simidrottsföreningar genomför aktiviteten i samverkan med anläggningarna.

- Simkunnighet är en färskvara, som bör testas årligen och vi är därför glada över att kunna ge allmänheten möjlighet att testa sina kunskaper, säger Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svensk Simidrott.

Kontakta respektive anläggning för exakta tider för aktiviteten.

Farsta sim- och idrottshall: 08-508 472 27
Vällingby sim- och idrottshall : 08-508 418 20
Skärholmens sim- och idrottshall: 08-508 488 00
Tensta sim- och idrottshall: 08-508 411 70
Husbybadet: 08-508 451 90

Fakta – Swim Open Stockholm

Swim Open Stockholm är Europas största pristävling i simning. Tävlingen arrangeras den 12-15 april på Eriksdalsbadet i Stockholm av Svensk Simidrott tillsammans med föreningarna Simklubben Neptun, Spårvägen Simförening, Väsby Simsällskap och Södertörns Simsällskap. Simmare från drygt 30 olika länder kommer att delta.