​Sportlovskul med simmärkestagning

​Sportlovskul med simmärkestagning

Under sportlovet sätts simkunnigheten i fokus på sju av Stockholms Stads simanläggningar genom aktiviteten Swim Open Stockholm Mini – Simkunnighetskul för alla! Aktiviteten genomförs för femte året i rad som ett samarbete mellan Svensk Simidrott och Stockholms Stad.

Allmänheten kommer att kunna få hjälp med att ta utvalda simmärken i simhallarna i Farsta, Vällingby, Skärholmen, Tensta och Husby. De 250 första deltagarna på respektive anläggning kommer att få märkena kostnadsfritt. Nytt för i år är att aktiviteten även erbjuds särskilt för personer med funktionsnedsättning på Sandsborgsbadet och Beckomberga sim- och idrottshall.

När det gäller märkestagningen, så kommer det erbjudas märken utifrån olika kunskapsnivåer. I år ges allmänheten bland annat möjlighet till att testa det fina Sarahmärket som tagits fram tillsammans med Sarah Sjöström.

​-Vi är fantastiskt stolta över Sarahmärket som stärker kopplingen mellan Swim Open Stockholm Mini och vår internationella simtävling Swim Open Stockholm. På Swim Open Stockholm Mini ges morgondagens stjärnor möjlighet att glänsa och på Swim Open Stockholm kommer Sarah Sjöström själv att delta. För varje avklarat Sarahmärke så skänker dessutom Svensk Simidrott 10 kronor till Barncancerfonden, berättar Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svensk Simidrott.

Utöver märkestagning kommer det också att finnas möjlighet att gå en tipspromenad. Aktiviteten genomförs av Svensk Simidrotts föreningar; Simklubben Neptun, Spårvägen Simförening, Södertörns Simförening samt Väsby Simsällskap. Dessa föreningar är även arrangörer av simtävlingen Swim Open Stockholm.

​-Att ge tillfällen att öva sin simkunnighet är ett av våra viktigaste uppdrag. Vi är stolta och glada över samarbetet med Svensk Simidrott och den insats simföreningarna i Stockholm gör tillsammans med oss. Swim Open Stockholm Mini är ett bra sätt att koppla ihop en aktivitet för barn och unga under sportlovet som en socialt hållbar insats kopplat till det större evenemanget Swim Open Stockholm. Det är så vi vill jobba för att skapa ett mervärde för fler i samband med stora evenemang som genomförs i samarbete med oss, säger Marina Högland, Idrottsdirektör på Idrottsförvaltningen Stockholms stad.

För mer information kontakta gärna Christina Sandin, Simkunnighetsansvarig för Svensk Simidrott på ​010-476 53 04 eller christina.sandin@svensksimidrott.se

Sarahmärket
Sarahmärket är ett simmärke som har tagits fram tillsammans med simstjärnan Sarah Sjöström. ​10 kronor av intäkterna går till Barncancerfonden, resterande direkt till Svensk Simidrotts barn- och ungdomsverksamhet. För att klara Sarahmärket ska du:

• ​Dyka ifrån startpallen
  • ​Kicka 5 fjärilskickar under vattnet
  • ​Simma 25 meter under 55,48 sekunder (Sarahs världsrekordtid på 100 fjärilsim).

Swim Open Stockholm

Swim Open Stockholm är Europas största pristävling i simning. Tävlingen arrangeras den 3-6 april på Eriksdalsbadet i Stockholm av Svensk Simidrott tillsammans med föreningarna Simklubben Neptun, Spårvägen Simförening, Väsby Simsällskap och Södertörns Simsällskap. Simmare från drygt 30 länder kommer att delta.

Regioner