Svensk Simidrott kritiserar World Aquatics beslut om ryskt deltagande i internationella tävlingar

Svensk Simidrott är kritisk i sitt ställningstagande gentemot World Aquatics beslut att tillåta ryska och belarusiska simidrottare att delta i internationella tävlingar.

World Aquatics har nyligen beslutat att ryska och belarusiska simidrottare kommer att få delta i internationella tävlingar, med förbehåll om att högst en utövare från varje land per gren tillåts delta, det görs under neutral flagg, och att deltagarna inte uttrycker stöd för Rysslands invasion av Ukraina.

Svensk Simidrott ställer sig kritiskt till såväl beslutet som processen som ledde fram till det. Ordförande för Svenska Simförbundet, Pia Zätterström, uttrycker sin oro: "Vi är både missnöjda med det beslut som tagits och ställer oss frågande till hur beslutsprocessen gått till. Vi visste att frågan var under utredning, men att frågan hunnit utredas ordentligt sedan kongressen för sex veckor sedan ställer vi oss frågande till. Att beslutet dessutom tas utan att aviseras eller informeras om på förhand känns märkligt. Detta är inte vad jag skulle kalla good governance som utgår från demokrati och öppenhet."

Pia Zätterström tillägger: "Informationen om att det internationella förbundets beslut var enhälligt är dessutom direkt felaktigt. Europeiska delegater i styrelsen valde att rösta emot förslaget eller att lägga ner sin röst, så beslutet är ett majoritetsbeslut men inte ett enhälligt beslut."

Svensk Simidrott ifrågasätter också genomförandet av enkäten som angavs som en del av World Aquatics beslutsunderlag. Pia Zätterström säger: "Enkäten var undermåligt utformad. Medvetet eller omedvetet var frågorna otydligt formulerade. Dessutom var informationen bristfällig kring var, när och hur de aktiva kunde svara på enkäten."

När det kommer till sakfrågan kring ryskt och belarusiskt deltagande, delar Svensk Simidrott sin ståndpunkt med övriga nordiska länder. Pia Zätterström understryker: "Vi ser fortsatt att ryska och belarusiska simidrottare inte ska få delta i internationella tävlingar. Våra huvudsakliga argument för detta är att det i dagsläget inte är möjligt att säkerställa säkerheten för alla deltagande länder och funktionärer. Att säkra säkerheten för alla måste vara första prioritet!"

Pia Zätterström fortsätter: "Inom ramen för mänskliga rättigheter, finns det både rättigheter och skyldigheter. I dagsläget motsvarar inte Ryssland och Belarus de skyldigheter de har, och därför ser vi inte heller hur dessa ländernas utövare kan ges möjlighet att delta. Vi ser heller inte att chanserna att invasionen av Ukraina upphör om belarusiska och ryska utövare får möjlighet att delta. Att tillåta deltagande spelar snarare Putin i händerna eftersom idrottsutövande är en del av ryssarnas propagandaprogram."

Svensk Simidrott står således fast vid sitt tidigare ställningstagande att ryskt och belarusiskt deltagande inte ska tillåtas på internationella tävlingar. "Vi kommer att fortsätta att arbeta med frågan, framföra vår ståndpunkt och visa solidaritet med Ukraina i de forum som vi deltar i. Härnäst kommer vi att diskutera frågan under kommande möte med såväl det Nordiska Simförbundet som Europeiska Simförbundet i mitten av september." avslutar Pia Zätterström.

För mer information, vänligen kontakta Pia Zätterström på pia.zätterstrom@svensksimidrott.se