Svenska Simförbundet förtydligar kunskapskraven för simning i skolan

Svenska Simförbundet förtydligar kunskapskraven för simning i skolan

I läroplanen för grundskolan, Lgr 11, finns simning med som ett kunskapskrav för årskurs 6 i ämnet Idrott och hälsa. Det framgår att elever i årskurs 6 ska kunna simma 200 meter för att bli godkända i ämnet. Följande står att läsa: eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Kunskapskravet för simkunnighet i läroplanen är tydligt när det gäller hur många meter eleverna ska klara av, men vagare när det gäller tolkningen av exempelvis utförande och val av simsätt. Svenska Simförbundet vill som ett stöd till skolor, kommuner och andra intressenter bidra med ett förtydligande av läroplanen för att underlätta bedömningen av eleverna.

I läroplanen finns det inte angivet vilka simsätt som ska användas. Det centrala innehållet talar om simning i mag- och ryggläge, och det enda som finns angivet för att klara kunskapskravet och för att anses simkunnig är att 50 av de 200 meterna ska vara i ryggläge.

Valet av simsätt bör vara det som passar den enskilda eleven bäst. Ingen elev kan bli underkänd på grund av val av simsätt. Den enda punkt som bedömaren (läraren) ska ta hänsyn till avseende simsätt är att:

• 50 av de 200 meterna utförs i ryggläge. Resterande 150 meter är valfritt simsätt. De fyra simsätt vi har är crawl, bröstsim och fjärilsim i magläge samt ryggsim.

Vilket simsätt som används är inte det centrala, utan fokus för all simundervisning ska vara att individen lär sig simma så fort som möjligt och därigenom skapar sig en säkerhet för att vistas i vattnet. Grunden för livslång simkunnighet är vattenvana oavsett vilket simsätt eleven sedan lär sig.

Svenska Simförbundet vill genom detta förtydligande av Lgr 11  hjälpa till att göra simundervisningen i skolan både enklare och roligare för både elever och lärare. Vi verkar för ökad och livslång simkunnighet samt för att alla barn ska vara simkunniga så tidigt som möjligt, dock senast vid 12 års ålder.

Att kunna simma är både roligt och livsviktigt!

Se ytterligare information här

Förtydligande av simning i Lgr11

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång
idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vår starka framfart såväl resultat- som
utvecklingsmässigt, har gjort att vi som ett av få förbund, tre gånger belönats med utmärkelsen "Årets idrottsförbund".