Svenska Simförbundet i nytt samarbete Ice Age-karaktärer ska inspirera barn att lära sig simma

Denna veckan landar blå foldrar med välkända ansikten hos alla klasser som deltar i tävlingen Skolsimmet. De ska användas i arbetet att öka simkunnigheten hos eleverna. Karaktärerna i filmen "Ice Age 4: Jorden skakar loss", som har biopremiär i sommar, är budbärarna då Twentieth Century Fox Sweden AB och E.ON vill öka uppmärksamheten kring vikten av simkunnighet och tävlingen Skolsimmet.

– Vi vill på ett lekfullt sätt locka fler lärare och elever att engagera sig i Skolsimmet genom att låta figurerna i nya Ice Age-filmen ge simtips. De välkända figurerna hjälper till att belysa vikten av simkunnighet för barnen och visar dem hur man klarar de olika simmärkena, säger Maria Gustafsson, Simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet.

– I ”Ice Age 4: Jorden skakar loss” hamnar hjältarna Sid, Manny och Diego på ett isblock på drift ute på öppet hav. Händelsen i filmen kopplar tydligt till värdet av att lära sig simma. Därför ville vi gärna samarbeta med Simförbundet kring just med den här filmen, säger Linda Svensson, marknadschef på Twentieth Century Fox Sweden AB

Om Skolsimmet och skolbarns simkunnighet Skolsimmet är en kostnadsfri, enkel och rolig simkunnighetstävling som riktar sig till årskurserna 1-5 på samtliga grundskolor i Sverige. Arrangörer är Svenska Simförbundet och E.ON.

– Skolsimmet är byggt för att inspirera till mer simning bland eleverna och ett sätt att hjälpa skolorna att nå de mål som står i läroplanen kring simkunnighet. Tillsammans med Simförbundet har vi satt målet att alla elever ska kunna simma. Idag är 8 % av barn i årskurs 5 inte simkunniga, så vi måste fortsätta att jobba, säger Christina Thörnvall, Sponsringsansvarig på E.ON.

Läs mer om Skolsimmet på www.skolsimmet.se

och om Simförbundet på www.simforbundet.se.

För ytterligare upplysningar kontakta

Maria Gustafsson