Svenska Simförbundets ställningstagande angående invasionen av Ukraina

Svenska Simförbundets ställningstagande angående invasionen av Ukraina

Svenska Simförbundet har i samråd med det Nordiska Simförbundet idag skickat följande meddelande till det Europeiska Simförbundet (LEN) och det Internationella Simförbundet (FINA) med ett kraftigt fördömande av den ryska regeringens invasion av Ukraina med stöd av Belarus regering.

Vi uppmanar det internationella samfundet, och särskilt FINA, att omedelbart stänga av Ryssland och Belarus från allt deltagande i internationella simidrottstävlingar tills konflikten har nått en fredlig lösning. Alla parter måste kunna delta i framtida idrottsaktiviteter på lika villkor. Ukrainska idrottare tvingas idag försvara sina hem och familjer och kan inte träna eller tävla på grund av de ryska och belarusiska regeringarnas omänskliga handlingar. Innan denna situation är löst bör Ryssland och Belarus inte tillåtas att delta i internationella aktiviteter på någon nivå.

Åtgärderna bör även omfatta att flytta, alternativt att ställa in de evenemang som för närvarande planeras till Ryssland eller Belarus, vilket redan begärts av den Internationella Olympiska kommittén, och att utesluta deltagare från Ryssland och Belarus från alla planerade evenemang och styrande organ.

Svenska Simförbundet, likväl som övriga nordiska simförbund, har idag beslutat att man inte kommer att delta i något evenemang som arrangeras i Ryssland eller Belarus som situationen ser ut i dagsläget, detta gäller både FINA World Junior Swimming Championships (Junior-VM) och FINA World Swimming Championships (kortbane-VM) som är planerade till Kazan, Ryssland under året.

– Den djupt orättfärdiga invasionen av Ukraina omöjliggör för närvarande allt sportsligt utbyte med Ryssland. Vi uppmanar FINA att fatta beslut om att de evenemang som är planerade i Ryssland ställs in eller flyttas. Kriget i Ukraina berör och påverkar oss alla, och mina tankar är med de människor som på olika sätt drabbas, låt oss hoppas på ett snabbt och fredligt slut på denna konflikt, säger Svenska Simförbundets ordförande Pia Zätterström