Therese Alshammar tangerade det svenska rekordet

Therese Alshammar tangerade det svenska rekordet på 100m fjärilsim under världscupen i Tokyo idag. Efter en stark öppning vände Therese vid 50 meter på 26.04. Då såg det ut att kunna bli ett nytt rekord och en simning under 56 sekunder, men med en något tveksam vändning vid 75 meter blev sluttiden 56,12, en tangering av det svenska rekordet. Therese vann loppet och Sarah Sjöström blev fyra på tiden 57,65. Lite senare simmade Alshammar in på en tredje plats på 50 fritt med tiden 24.45, Sarah Sjöström blev åtta på 25,07.

Andra svenska resultat

Lars Frölander fortsätter att simma fort. Ännu en tid under 48 sekunder på 100 meter fritt, 47,86. Det räckte till en sjätteplats. 23,38 på 50 fjäril resulterade i en fjärdeplats.

Sarah Sjöström blev trea på 200m fritt, säsongsbästa med 1.55.52.

Utslagna i försöken blev Jennie Johansson och Stefan Nystrand på 100 bröstsim respektive 100 frisim.

Tävlingarna fortsätter imorgon och sänds direkt på TV4 Sport med start klockan 12.00. Då står bland annat 100 frisim damer, 50 bröstsim damer, 50 fjärilsim damer, 50 frisim herrar och 100 fjärilsim herrar på programmet.

Eventuella frågor besvaras av Karin Hamberg, kommunikationsansvarig på Svenska Simförbundet, mobiltelefon: 0733-407 507.