Therese Alshammar tvåa i årets World Cup

Cameron van der Burgh, Sydafrika och Marieke Guehrer, Australien, blev 2008 års totalsegrare i simningens World Cup. Therese Alshammar hade sista chansen att gå om Guehrer i World Cup-finalens sista gren i Berlin men Guehrer lyckades vinna 50 m fjärilsim på nya världsrekordtiden, 24,99. Alshammar blev tvåa med 25,35 - endast 4/100-delar sämre än hennes i onsdags nysatta världsrekord vid World Cup i Stockholm. Alshammar blev därmed tvåa i årets totala World Cup och belönas med 50 000 US-dollar.

- Guehrer satte målgången och gjorde en bättre start än Therese, det var det som skiljde och gjorde att Guehrer slog Therese nysatta världsrekord. Tessan hade mycket väl kunnat gå under 25 sekunder om hon hade satt målgången och starten här i Berlin. I onsdags i Stockholm så satte Tessan målgången, vilket Guehrer inte gjorde och då var Tessan 6/100-delar före Guehrer i mål. Så lite är det som skiljer, säger förbundskaptenen Thomas Jansson.

Petra Granlund vann 200 fjärilsim på nytt svenskt rekord 2.26,00 - 60/100-delar före Amanda Loots, Sydafrika. Granlund förbättrade sitt nysatta svenska rekord från World Cup i Stockholm med 44/100-delar.

Josefin Lillhage tog en övertygande seger på 100 m frisim med 52,87 - 1,02 sekunder före Petra Dallman, Tyskland. Lillhage var endast 3/100-delar från det personliga rekordet. Petra Granlund blev femma på 54,29.

Stefan Nystrand blev fyra på 50 m frisim med 21,49 - 24/100-delar efter segrande Alain Bernard, Frankrike.

- Årets World Cup har varit väldigt bra för de svenska simmarna. Vi har tagit ut trupper med hög kvalitet som simmat väldigt bra. Det viktigaste är att de tävlat på en hög nivå, vilket är mycket värdefullt inför internationellt tävlande på EM, VM och OS. Att våra simmare sedan inkasserat en hel del prispengar genom många pallplatser på de enskilda deltävlingarna, är förstås välkommen bonus, säger Thomas Jansson.

Paul Biedermann, Tyskland, slog nytt världsrekord på 200 m frisim med 1.40,83 - 2,05 sekunder före tvåan Oussama Mellouli, Tunisien.
Randal Ball, USA, slog nytt världsrekord på 50 m ryggsim med 22,87 - 3/100-delar före Peter Marshall, USA, som innehade det tidigare rekordet, 23,05, som han slog vid World Cup i Stockholm.
Evgeny Korotyshkin, Ryssland, slog nytt World Cup-rekord på 100 m fjärilsim med 49,74.
World Cup-rekord slog även tunisiern Oussama Mellouli på 200 medley med 1.52,41.
Coralie Balmy, Frankrike, slog nytt World Cup-rekord på 400 frisim med 3.56, 24

För mer information, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson på plats i Berlin, 070-662 22 22.

Se poängställningen i årets totala World Cup under länken http://www.scmsom.se/results/FINA%20Arena%20Swimming%20World%20Cup%202008.htm

För information om resultat, se Simförbundets mästerskapssida under länken http://oldssf.simforbundet.nu/simmning/tavling/mtavling/referat/worldcup2008/berlin.htm