Truppen till världsmästerskapen i simning är uttagen

Truppen till världsmästerskapen i simning är uttagen

Svensk Simidrott är glada över att kunna presentera de simmare som kommer att representera Sverige vid VM i simning i Fukuoka, Japan den 23-30 juli 2023.

DAMER:

• Michelle Coleman, Spårvägen S
  • Louise Hansson, Helsingborgs S
  • Sophie Hansson, Helsingborgs S
  • Sara Junevik, Falu SS
  • Hanna Rosvall, Helsingborgs S
  • Sarah Sjöström, Södertörns S
  • Sofia Åstedt, SK Elfsborg

HERRAR:

• Isak Eliasson, Spårvägen S
  • Robin Hanson, Spårvägen S
  • Oskar Hoff, Landskrona S
  • Victor Johansson, Jönköpings SS
  • Elias Persson, Malmö KK
  • Erik Persson, Kungsbacka SS
  • Björn Seeliger, SK Neptun

RESERVER:

• Olivia Klint Ipsa, Kristianstads SLS (4x100 medley)
  • Marcus Holmqvist, Jönköpings SS (4x100 frisim)

- Denna tävling är ett viktigt avstamp inför nästa års OS, och jag är glad över att kunna presentera en trupp som består av sju tjejer och sju killar. Vi har tio individuellt kvalade simmare och fyra lagkappssimmare i truppen. I år har vi även valt att ta ut två reserver som är redo att vara med i lagkapperna 4x100 medley damer samt 4x100 frisim herrar, säger Förbundskapten Martina Aronsson

Martina Aronsson berättar att de förhandsnominerade simmarna Sarah Sjöström, Louise Hansson och Erik Persson har haft bra träningsförberedelser och visat bra form på tävlingar under våren, vilket bland annat visade sig under Mare Nostrum-tävlingarna förra veckan. Övriga simmare i truppen har också tagit viktiga steg framåt under säsongen, och nu fokuserar de på att finslipa sin form och fortsätta med de sista förberedelserna inför tävlingarna.

Med tanke på förra årets framgångar och simmarnas starka prestationer har truppen förhoppningar om att ta flera medaljer på VM.
- På pappret har vi fem till sex medaljchanser, och nu är vi alla fyllda av förväntan inför tävlingarna. Simmarna är redo! avslutar Martina Aronsson.

Läs mer om tävlingarna