Josefine Söderqvist från Storvreta vann Svenska Spels Hejapriset

Josefine Söderqvist från Storvreta vann Svenska Spels Hejapriset

Svenska Spels Hejapris tillfaller den åkare som förbättrar sina rankingpoäng mest i samband med Ford Smart Energy Cup. Under fredagens tävlingar i Sollefteå var Josefine Söderqvist från Storvreta IK, den åkare som i förhållande till sin ranking åkte snabbast.

Den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen vinner Svenska Spels Hejapriset. Josefine Söderqvist från Storvreta IK slog sig in på placering 36 i damklassen och fick ta emot prischecken på 10 000 kronor – en prissumma som hon ska dela med en förening som betytt mycket för hennes skidkarriär.

–Det här var väldigt kul. Jag har åkt mycket långlopp under säsongen så det var kul att få se att formen på traditionella distanser var så pass bra, säger Josefine Söderqvist efter tävlingen.

För Josefine Söderqvist är det ett enkelt val att dela prissumman med Storvreta IK.

–Jag kommer dela prispengarna med Storvreta IK som ger mig förutsättningar att satsa nu under mitt första år som senior, säger 21-åriga Josefine Söderqvist.

Med hela cupsäsongen summerad så har Svenska Spels Hejapriset funnits närvarande vid varje cuphelg och totalt delat ur 125 000 kronor som fördelats mellan åkare och deras klubbar.

Sara Pettersson som är sponsringsansvarig på Svenska Spel betonar vikten att ge tillbaka till idrotten.

–Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från ungdom till elit. Det känns självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Resurser är viktiga för att idrotten ska kunna fortsätta möjliggöra såväl stora som små drömmar, säger Sara Pettersson.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73