Längdlandslaget redo för kickoff

Längdlandslaget redo för kickoff

Imorgon samlas längdlandslaget i Falun och drar i gång försäsongsträningen. Frida Karlsson och Maja Dahlqvist kommer inte vara en del av landslaget som ska träna tillsammans mot VM.

Förbundet har under den senaste tiden haft dialoger med de aktiva om avtalet och gjort både ekonomiska och kommersiella förbättringar. Nu finns inte mer att göra utan att det skulle påverka helhetsplanen för laget.

– Vi har en tydlig bild av det framgångskoncept som ligger bakom hur Sverige har fått fram världens bästa damlag genom den utveckling vi haft under de senaste åren. Jag tycker att det är trist att Frida och Maja inte vill vara en del av landslaget eftersom vi ser att just vår landslagsmodell verkligen har varit en starkt bidragande effekt till framgångarna, säger Lars Öberg, längdchef.

Längdskidåkning är en individuell idrott men lagbygget spelar en viktig roll för de individuella resultaten och idrottens återväxt. Skidförbundets främsta uppgift är att skapa goda förutsättningar för så många som möjligt att nå sin fulla potential. Idag har förbundet tre seniora träningsgrupper som stöttar och utmanar varandra på läger och samlingar. Den som blir antagen i en landslagstrupp startar ofta utan eller med ett litet kommersiellt värde som byggs upp över tid med egna insatser och förbundets stöd. Hela modellen bygger på att man vill vara med och är beredd att ge tillbaka och vara en del av att utveckla de som kommer underifrån.

– Vår styrka är, och har varit, att vi som lag håller ihop och jobbar tillsammans mot ett uppsatt mål och det är vi stolta över. Vi har kommit dit vi är idag för att vi har varit konsekventa i vårt upplägg och har starka sponsorer som liksom oss, tror på och stöttar upplägget fullt ut. Även om beskedet är trist så kommer det ge oss möjligheter att ge andra chansen att ta nästa kliv i sin utveckling. Vi har många talanger som är redo att utmana och får de chansen att mäta sig med de bästa och rätt support så är jag övertygad om att det kommer göra oss ännu starkare kommande säsonger. Vår gemensamma strävan är att göra bra saker ännu bättre och i ett lag handlar det hela tiden om att inspirera och utveckla varandra till att bli vårt bästa jag, säger Lars Öberg.

När vintern och världscupssäsongen drar i gång så kommer alla vara uttagningsbara. För att få tävla i den svenska dräkten behöver man skriva ett avtal med förbundet och förhålla sig till de gemensamma regler och värderingar som vi har kommit överens om.

Följande tolv aktiva ingår i landslaget 2022/2023

Damer

Ebba Andersson, Piteå elit SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Olsson, Falun Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå elit SK
Jonna Sundling, Piteå elit SK

Herrar

Jens Burman, Åsarna IK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Anton Persson, Falun Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK

För mer information;

Lars Öberg, Svenska Skidförbundet, längdchef
E-post: lars.oberg@skidor.com Tel. 070-622 83 12.

Mia Karlsson, kontaktperson för Frida Karlsson eller Maja Dahlqvist
E-post: mia@hkdest.com, Tel. 070-360 24 05