Jenny Larsson och Joel Andersson tar emot Hejapriset i Boden. Foto: Bildbyrån.

Nyhet -

Larsson och Andersson vinnare av Hejapriset i Boden – ger tillbaka till moderklubbarna

Svenska Spel delade ut Hejapriset till de som relativt till sina FIS-poäng åkte snabbast under den avslutande tävlingsdagen i SM-veckan. Vinnarna blev Jenny Larsson, Östersunds SK och Joel Andersson, IFK Mora SK.

Jenny Larsson och Joel Andersson placerade sig på elfte respektive 13:e plats under det avslutande 3/5-milsloppet i Boden. I och med det åkte de snabbast utifrån sina FIS-poäng och vinner Hejapriset från Svenska Spel.

Hejapriset är värt 10 000 kronor, hälften går till åkaren själv och hälften skänkts till en förening som betytt mycket för åkarens utveckling som skidåkare.

Jenny Larsson har valt att skänka sina 5000 kronor till sin moderklubb Luleå Gjutarens IF.

– Jag tycker att de gör ett fantastiskt jobb med sin ungdomsverksamhet. De sprider verkligen skidglädje vilket jag tycker är viktigt. Det har betytt jättemycket för mig, annars hade jag inte varit där jag är idag, berättar hon.

Joel Andersson skänker sina 5000 kronor till IFK Mora SK, klubben som följt honom under hela hans skidresa.

– Det var där jag började åka skidor och sen har jag fått all stöttning och uppbackning som jag behövt genom åren från just IFK Mora IK. Det känns få förunnat att kunna ta sina första stavtag och sen fortsätta hela vägen upp till senioråldern i en och samma klubb, det har betytt mycket, berättar han.

Hejapriset syftar till att uppmuntra utveckling och framgång i ett brett perspektiv och har delats ut av Svenska Spel under flertalet tävlingar under säsongen på Ford Smart Energy Cup och världscupen.

Samuel Björn

Presskontakt Digital kommunikatör 070-686 08 77