Sundsvalls SLKs Lucas Kongsholm under Svenska Spel Alpine Elite Tour i Klövsjö i december 2021. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Svenska Spel Alpine Elite Tour sänds live - följ svenska eliten i Sundsvall

8-9 januari avgörs etapp två av Svenska Spel Alpine Elite Tour - Sveriges högsta cup inom alpin skidåkning. Under två dagar står Sundsvalls slalomklubb värd för två gånger slalomtävlingar och alla tävlingar livesänds via tv.skidor.com.

Svenska Spel Alpine Elite Tour, AET, är Sveriges högsta cup inom alpin skidåkning - en elitserie för alpina skidåkare från hela landet. Cupen avgörs under sju tävlingstillfällen och Svenska Skidförbundet livesänder alla tävlingar från Svenska Spel Alpine Elite Tour i samarbete med DVD Productions och Staylive.

Första tävlingen avgjordes i Klövsjö, 11-12 december, då med storslalom på schemat under båda dagarna för damer och herrar. Under helgen 8-9 januari väntar två gånger slalom för dam och herr och där hoppas Åreåkaren Cornelia Öhlund kunna försvara ledningen i totalcupen.

– Jag ska försöka fortsätta på samma sätt och köra så bra som jag kan. Jag hoppas att resultaten blir desamma men mitt mål är att få till åkningen så bra som möjligt. Och så hoppas jag att jag kan fortsätta leda i cupen, säger Åre-åkaren Öhlund.

Närmast bakom sig har hon klubbkompisen Sophie Nyberg och Sundsvalls Liza Backlund.

Johan Silfält från Valfjällets SLK delar ledningen med Oskar Gillberg, Täby SLK, på herrsidan. Men det kan bli tajt om poängen i Sundsvall där fjolårsvinnaren av Svenska Spel Alpine Elite Tour, Borlängeåkaren David Törnqvist, jagar med bara 15 poäng upp till täten.

Tävlingarna livesänds via tv.skidor.com för att skidintresserade från hela Sverige ska kunna hänga med. Det ger också en extra dimension för åkarna som uppskattar att familj och vänner kan se dem åka.

– Det är roligt att det sänds live. Det är mycket häftigare när hela släkten och kompisarna kan kolla, säger Cornelia Öhlund.

Du kan även se tävlingarna live via Mittmedia hos Sundsvalls tidning, Östersunds-Posten, Länstidningen Östersund, Tidningen Härjedalen, Dalarnas tidningar och Avesta tidning.

Här kan du följa sändningarna på tv.skidor.com >>

Kalle Olsson Bexell

Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68