Albin Holmgren levererade i Idre Fjäll - karriärens första pallplats i världscupen

Albin Holmgren, Åre SLK, knep sin första pallplats i världscupen när han slutade 2:a i Idre Fjäll. Att dessutom fem svenska herrar var kvalificerade till lördagens final gjorde lördagen extra speciell.

Med en svensk på pallen och fem svenska åkare vidare från kvalet till finalen gjorde lördagen till en svensk puckelfest i Idre Fjäll.

Ludvig Fjällström, Åre SLK, Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, Albin Holmgren, Åre SLK, Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club och Walter Wallberg, Åre SLK, var alla klara för final.

Allra bäst gick det för Albin som tog sig till sin första världscuppall i karriären.

Han satte ner ett riktigt bra finalåk med högt tempo i mittensektionen och stor hoppning.

I superfinalen fortsatte Albin ösa på allt han satte ner både hopp och åkning och det gjorde att han klättrade till en andraplats.

- Allt funkade idag, det är nästan en hemmabacke här i Idre Fjäll. Farten satt verkligen idag och det är ju kul. Detta betyder supermycket och det känns som att det släppte lite nu, sa han till Viaplay efter tävlingen.

Ludvig placerades precis utanför superfinal när han slutade 7:a. Oskar blev 10:a, Walter 12:a, och Felix 14:e, men att så många svenska åkare är i final påvisar den oerhörda bredd i det svenska puckellaget.

Frida Lundblad, Gefle Freestyle, slutade 37:a, Filip Gravenfors, Åre SLK, 34:a, Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club, 42:a, Emil Holmgren, Åre SLK, 43:a, och Robin Olgård, Åre SLK, 52:a, och tog sig därmed tyvärr inte till final.

På söndag avrundas världscuphelgen med parallellpuckel i Idre Fjäll. Där inleds tävlingarna med herrarnas kval 10:05 och det följs via FIS Live Timing, och sen sänds finalerna på Viaplay Vinter klockan 13:00.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.