Alpine Elite Tour avgörs i Åre – tajt inför finalen med Sundsvall och Åre i topp

Sista etappen, tillika finalen, av säsongens upplaga av Svenska Spel Alpine Elite Tour avgörs i Åre. Två storslalom står på schemat för damerna, en för herrarna, och det är tajt inför upplösningen med flera som kan ta hem bucklan.

På damsidan i årets Svenska Spel Alpine Elite Tour, Sveriges högsta alpina serie, har Astrid Hedin ett grepp om totalvinsten men två tävlingar återstår och det finns fler som budar om bucklan. Sundsvallsåkaren har samlat 542 poäng med två vinster och en tredjeplats. Bakom henne jagar Sophie Nyberg, Åre SLK, som har 420 poäng och klubbkamraten Tomasine de Brito med 393. Två damtävlingar återstår då en extra tävling satts in för att ersätta en inställd storslalomtävling i Kläppen.

I herrarnas tour är poängskillnaden ännu mindre och det är Sundsvalls-dominans i toppen inför helgen. Gustaf Lindqvist från Sundsvalls SLK ligger först, före klubbkompisen Lucas Kongsholm och brorsan Axel Lindqvist. Gustaf Lindqvist leder med 474 poäng mot Kongsholms 468 och Axels 438. Även därefter är det korta avstånd med David Törnqvist på fjärde plats med 405 poäng och Liam Liljenborg på femte med 380 poäng. För herrarna återstår endast finaltävlingen då den tävlingen kunde genomföras i Kläppen i januari.

– Det här blir en spännande avslutning på en lång och utmanande säsong. Kul att vi lyckades få till en ersättningstävling för den som ställdes in på grund av kylan i Kläppen så det blir lika många dam- och herrtävlingar, säger Viktor Andersson, projektledare och ansvarig för Svenska Spel Alpine Elite Tour.

Den extra insatta storslalomtävlingen för damer genomförs på fredagen och finalerna på lördagen på Nationalarenan i Åre. Arrangör är IFK Lidingö SLK.

Pokalerna för Svenska Spel Alpine Elite Tour produceras i handblåst glas hos Glasbolaget i Bro.

Ställning inför finalhelgen i Åre

Herrar

Damer

Läs mer och se senaste resultat från Svenska Spel Alpine Elite Tour