Alpint: Vilken fantastisk säsong Anja!

På söndagen blev det klart att Anja vann den totala världscupen även i år. Men det blev lite onödigt spännande... Efter första åket låg Anja femma och Janica låg sexa, det såg ut som om Anja hade läget under kontroll så länge som hon höll sig i banan. Men i andra åket var sig Anja inte lik. När hon kom ner låg hon på en trettonde plats och om Anja blev sämre än femtonde fick Janica inte placera sig som sjua. Alla kvarvarande åkare var nu tvungna att ta sig ner i det svåra hanget i Lenzerheide och placera sig före Janica. De klarade av det och Anja kunde vinna cupen med tre poäng. - Visst känns det konstigt att vinna en sådan här dagen när åkningen inte stämmer alls, sa Anja efter att det var klart att titeln världens bästa kvinnliga alpinåkare även i år går till vår Anja Pärson. Stort grattis!

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Lukas Johansson

Presskontakt Kommunikatör Mediaansvarig/kommunikation längd

Peter Albertsson

Presskontakt Kommunikatör, alpint och skicross Alpint, skicross +46 (0)70 397 00 92
Stefan Karlsson

Presskontakt Sportchef snowboard & freeski Snowboard och freeski 070-511 31 27

Mats Abrahamsson

Presskontakt Medieansvarig speedski Medieansvarig speedski +46 (0)700 89 89 89
Ulrika Back Eriksson

Presskontakt Kontaktperson backhoppning Backhoppning +46 70 366 91 08

Kalle Olsson Bexell

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68

Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor.