Johanna Boiardt, Östersund Frösö SLK, är svensk störtloppsmästare för andra gången i rad. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Boiardt och Sundin SM-mästare i störtlopp

Alpina SM inleddes med dubbelt upp störtlopp i Åre på tisdagen. Johanna Boiardt, Östersund Frösö SLK, och Olle Sundin, Djurgårdens IF AF, tog hem varsin SM-titel efter kanske inte helt optimal uppladdning. – Jag tycker många var väldigt stora vinnare där uppe idag, säger Boiardt.

Damerna var först ut i årets upplaga av Alpina SM och där var Johanna Boiardt, Östersund Frösö SLK tillika Team Bauhaus, snabbast ner före Olivia Sellstedt från Järfälla AK. Inför tävlingen kändes en pallplats inom räckhåll, men Boiardt hade inte förväntat sig att ta hem guldet.

– Det känns bra, det här hade jag inte tänkt, säger hon.

Andra raka titeln för Boiardt

Sellstedt hade ett litet grepp om tävlingen i inledningen av sitt åk med den snabbaste första mellantiden där hon hade 19 hundradelars försprång på Boiardt. Men över mållinjen var förhållandena omvända. Boiardt tog hem segern och sin andra raka SM-titel med nära fyra tiondelars marginal före Sellstedt som knep andraplatsen före hemmaåkaren Amber Adsten. Säsongen inför SM har varit lite upp och ner för Östersundsåkaren som kämpat med en del skadebekymmer.

– (Det var) coronaår, inte så kul som alla vet, och så har kroppen mått ganska dåligt. Rygg och sånt där så jag har typ inte åkt så mycket den här säsongen heller så att det ändå fick gå så här pass bra är jag väldigt glad över.

Genomåket på måndagen präglades av det varma vädret som gjorde underlaget löst och svårt att hantera. Boiardt var heller inte nöjd med sin egen insats från måndagen och hon ger beröm till sina medtävlare som övervann nervositeten inför att ge sig ut i samma backe på tisdagen.

– Jag tycker många var väldigt stora vinnare där uppe idag faktiskt för att många var nervösa men så bara gjorde dom det. Så snyggt faktiskt, säger Johanna Boiardt.

Sundin etta före Hagberg och Monsén

På herrsidan hade Olle Sundin snabbaste tid, följd av Johan Hagberg från Avesta AK. Hagberg knappade in två tiondelar på Sundin mot slutet av åket men i mål var marginalerna istället på Djurgårdsåkarens sida. Han tog därmed hem sin andra SM-titel i störtlopp med 31 hundradelar till godo före Hagberg och 51 före trean Zack Monsén från Åre SLK.

– Det är en backe man har åkt mycket i så på det sättet kände man sig ganska trygg i hur det ska funka. Sen är underlaget ganska snabbt så här på våren när det fryser på under nätterna. Det var bara att bomba på, säger Sundin.

Förra veckan spenderade Sundin i Soledeu-El Tarter på Europacupfinaler, dock utan att få tävla då samtliga farttävlingar fick ställas in på grund av vädret. Han reste från Spanien på måndagen och anlände i Åre på kvällen.

– Jag kom fram vid niotiden och käkade middag och fixade laggen och fick gå och lägga mig ganska sent men det har gått bra ändå.

Dubbla super G på tisdagen

På tisdagen väntar super g i störtloppsbacken i Åre för både damer och herrar. Först körs super G om SM-titeln och därefter körs super G som första del av SM - kombinationen med efterföljande slalom på torsdagen.

– Nu är det lite fler som kommit hem från Europacupfinalerna och annat så det blir nog bra motstånd, det känns väldigt roligt. Det blir nog en fajt så det blir kul, säger Johanna Boiardt.

Och Olle Sundin hoppas på att få med sig en dubbeltitel från Åre.

– Det är väl bara att fortsätta åka på som jag har gjort nu. Jag tror absolut att jag har goda chanser till att ta en dubbel. Det vore kul.

Störtlopp SM 2022

Dam