Britta Backlund, världsmästare och vinnare av totalcupen tre säsonger i rad. Foto: Tommy Persson.

Dags för Britta att försvara sitt VM-guld i speedski

Det är inte bara OS-tider. Den 31 januari är det dags för Sveriges snabbaste åkare att försvara de blå gula färgerna under VM i speedski. Till start kommer bland annat den regerande världsmästarinnan svenska Britta Backlund från Rättviks SLK.

– Vi vet att våra åkare på såväl dam- som herrsidan är väldigt snabba. Och det har sett riktigt bra ut på de läger vi kört, men konkurrenterna har säkert inte legat på latsidan sedan förra säsongen. Så det blir en grym säsongsöppning! säger förbundskapten Daniel Andersson.

Det är nämligen en speciell situation för Britta och hennes landslagskompisar eftersom VM kommer bli den allra första tävlingen för säsongen. Så ingen vet egentligen inte hur de står sig gentemot resten av världseliten.

– Jag siktar självklart på att försvara titeln och tror att jag har goda chanser, men det är samtidigt ju säsongsöppning. Så det är svårt att veta vad jag står jämfört med de andra tjejerna, men å andra sidan är det ju lika för alla, säger Britta Backlund som är Sveriges allra största medaljhopp som regerande världsmästare.

Britta Backlund har de senaste tre säsongerna varit lika överlägsen i speedski som Sandra Näslund är just nu i skicross. Förutom vinsten i VM 2019 har hon nämligen tre raka segrar i den totala speedskicupen 2019, 2020 och 2021. Så att favoritskapet ligger på henne är ingen hemlighet.

– Jag har inte haft möjlighet att träna så mycket som jag önskat, fick covid och missade därför träningslägret i Finland. Men nu är jag både frisk och supermotiverad och det känns häftigt att gå in i VM som titelförsvarare! Visst känner jag pressen och måste erkänna att det kommer att bli lite mer nervöst än vanligt, erkänner Britta

Landslaget gör nu sina sista förberedelser i franska Vars, där VM-tävlingarna avgörs, och vässar på detaljer. Förbundskapten Daniel Andersson är hoppfull och ser goda möjligheter till framskjutna svenska placeringar:

– Vi har många starka tjejer till start. Förutom Britta har vi även Hanna Matslofva och Lisa Hovland Udén, som båda gjort mycket bra resultat i VM-backen tidigare. På herrsidan är det osäkrare, men går det som vi hoppas så bör några av herrarna kunna få till topp-10-placeringar. Vi har både rutinerade herrar och ett par ungtuppar i laget, skall bli riktigt intressant att se hur det faller ut.

Världens snabbaste åk på skidor registrerades i VM-backen och lyder på 254 km/h, satt av italienaren Ivan Origone 2016. Men tyvärr är det snöbrist i den övre halvan av backen, som inte kommer användas. Trots detta är arrangörernas bedömning är att finalåken på söndag kommer att hamna en bit över 200 km/h.

Program VM i Vars (FRA)

28 januari

10.15 Kval 1 (30 herrar resp. 6 damer går vidare)
12.00 Kval 2