Det blev dubbelt svenskt på pallen när världscupen startade för säsongen. Britta Backlund, Rättviks SLK, vann före Lisa Hovland Udén, Nolby Alpina.

Dubbelt svenskt på pallen vid världscuppremiären i speedski

De svenska damerna visade direkt kanonform i säsongens första världscuptävling i speedski med Britta Backlund som vinnare, Lisa Hovland Udén som tvåa och Hanna Matslofva som fyra.

Det blev tuffa förhållanden när speedski-säsongen skulle börja med tävlingar i franska Vars. Lördagens tävling ställdes in på grund av dimma och blåst och det var nära att även söndagens tävling fick ställas in då det fortfarande blåste en hel del. Något som kan vara farligt när åkarna kan komma upp i farter mot 200 km/h.

I vanliga fall flyttas starten på banan succesivt uppåt i backen men på grund av vinden behölls samma startpunkt som i kvalet. Så äntligen, efter en del väntan, kunde tävlingen till slut genomföras

– Vi är vana vid detta, det gäller att ha tålamod när man tävlar i speedski eftersom det kan bli mycket väntan i den här sporten. Men vi är experter på att hålla humöret uppe ändå, säger förbundskapten Daniel Andersson.

När tävlingen väl kom igång visade de svenska damerna sin styrka. Den regerande världsmästarinnan och vinnaren av totala speedski-cupen Britta Backlund (189,98 km/h), Rättviks SLK, visade direkt att hon är att räkna med även denna säsong.

– Jag fick inte alls till kvalåket, tyvärr tänkte jag för mycket. Men i finalen tänkte jag inte alls utan bara åkte och då gick det kanon! säger Britta.

Det fanns fler som visade klass, Lisa Hovland Udén, Nolby Alpina, ledde nämligen efter kvalåket. Tyvärr fick hon en kraftig sidvind i sitt åk som kostade fart eftersom hon var tvungen att hålla emot. Trots detta lyckades Lisa kämpa till sig andraplatsen.

Fast det höll på att bli storslam för de svenska damerna. Orsas Hanna Matslofva (186,35 km/h) var nämligen endast retfulla 0,05 km/h efter trean franska Célia Martinez (186,40 km/h). Det ser onekligen bra ut inför den fortsatta säsongen.

De två tjejerna från utvecklingslaget Mathilda Persson (178,40 km/h)., IFK Grängesberg, och Alicia Störner (172,71 km/h), Deje AK, blev 7:a respektive 8:a.

När de två första herrarna hade åkt kom dimman åter och vinden ökade. Efter en halvtimmes uppehåll sattes tävlingen igång igen, men fick pausas flera gånger för att till sist avbrytas helt. Resultaten från de sist genomförda åket räknades som resultat.

På herrsidan blev till slut Mats Abrahamsson (184,61 km/h), Väst Alpin SK, bäste svensk med en tolfteplats. Jonatan Brunnberg (181,15 km/h), Idre Speedski, blev 17:e och Carl Ribbegårdh (175,58 km/h), Ålberga GIF, kom på 20:e plats. Vann gjorde de senaste årens gigant italienska Simone Origone (194,29 km/h).

Närmast drar landslaget iväg till finska Salla, där laget vässade formen inför världscupstarten, så det är en backe de känner till väl.

– Det skall bli kul att komma tillbaka till Salla, farterna är lite lägre där men backen är faktiskt mer utmanande med kompressioner och ibland till och med flygturer. Nu kommer vi dessutom köra speedski i elljus för första gången, det blir riktigt spännande säger Mats Abrahamsson.

Resultat världscup, Vars

Damer

1. Britta Backlund (SWE) 189,98 km/h
2. Lisa Hovland Uden (SWE) 187,78 km/h
3. Celia Martinez (FRA) 186,40 km/h
4. Hanna Matslofva (SWE) 186,35 km/h

7. Mathilda Persson (178,40 km/h)
8. Alicia Störner (172,71 km/h)

Herrar

1. Simone Origone (ITA) 194,29 km/h
2. Simon Billy (FRA) 193,82 km/h
3. Bastien Montes (SUI) 193,09 km/h

12. Mats Abrahamsson (184,61 km/h)
17. Jonatan Brunnberg (181,15 km/h)
20. Carl Ribbegårdh (175,58 km/h)

Världscuptävlingar i speedski 2020

Datum Plats Länk FIS-webbplats
1 feb Vars (FRA) Inställd
2 feb Vars (FRA) Resultat
11–14 feb Salla (FIN) Information
5–7 mars Idre Fjäll (SWE) Information
13–15 mars Formigal (ESP) Information
3–4 april Grandvalira/Grau Roig (AND) Information

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Daniel Andersson