Dubbla slalom och storslalom väntar i Bansko och Soldeu. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Dubbla slalom och storslalom väntar: ”Går från klarhet till klarhet”

Soldeu och Bansko bjuder på storslalom och slalom för damer och herrar kommande helg. På damsidan får vi se Moa Boström Müssener även i storslalomen och det gäller också Fabian Ax Swartz som tar sig an Bansko efter två toppdagar med pallplats och vinst i Gstaad.

Ski Team Sweden Alpine har haft ett antal framgångsrika veckor med pallplatser och framskjutna placeringar i Världscupen och fina prestationer på Europacupnivå och i Junior-VM där det också blev flera medaljer. Till helgen väntar nu en full tävlingshelg med storslalom och slalom för både herrar och damer i Bansko och Soldeu. Både damer och herrar inleder på lördag 10 februari med storslalom. I Soldeu, Andorra, kommer även Moa Boström Müssener till start vilket blir hennes tredje storslalomtävling i världscupsammanhang.

– Vi tror att det här är en bra plan för Moa som ska köra slalom på söndagen och då får komma in i det med större lugn. Fler Europacuptävlingar i storslalom väntar också framöver för hennes del så detta är en del av processen, säger Manuel Gamper, huvudtränare för Ski Team Sweden Alpine dam.

Hector trea i storslalomcupen

Efter en andraplats i Kronplatz senast och vinsten strax innan i Jasná samt en rad fina placeringar inklusive en tredjeplats ligger Sara Hector trea i storslalomcupen bakom Lara Gut-Behrami och Federica Brignone. Det är relativt tajt mellan de tre så tävlingarna i Soldeu kommer att bli extra viktiga för poängen. Hector ligger även sexa i totala världscupen och femma i slalomcupen, där Anna Swenn Larsson ligger nia efter fina resultat inklusive en tredjeplats i Jasná senast, inför söndagens slalom.

Parallellt med tävlingarna i Soldeu kör alltså herrarna samma upplägg i Bansko, Bulgarien, och i den inledande storslalomen får vi se Mattias Rönngren och Fabian Ax Swartz som därmed gör sin andra världscupstart i disciplinen efter debuten i Adelboden.

Tajt schema för Ax Swartz

Sedan dess har 19-åringen kört ett tajt tävlingsschema där det slutade med storslalombrons på Junior-VM, 31a plats i slalomen i Chamonix och vinst samt tredje plats i Europacupen i Gstaad. Ax Swartz tävlar också i slalomen på söndagen tillsammans med Kristoffer Jakobsen som också klättrat i slalomcupen efter en rad fina resultat inklusive andraplatsen i Kitzbühel.

– Fabian har en tuff period bakom sig med många tävlingar på kort tid och efter två fenomenala dagar i Gstaad blir det spännande att han ansluter till Bansko. Krille går från klarhet till klarhet och visar på mogen, stor och snabb åkning, säger herrchef Fredrik Kingstad.

Truppen

Slalom 11 februari

Fabian Ax Swartz, IFK Lidingö
Kristoffer Jakobsen, Storklintens alpina