En heldagsupplevelse på snö för 210 fritidshemsbarn i Skellefteå

En heldagsupplevelse på snö för 210 fritidshemsbarn i Skellefteå

Den 19 mars kommer 210 fritidshem från årskurs 3 i Skellefteå att få en heldag på skidor på Vitbergets skidstadion genom satsningen "Alla barn har rätt".

– Vi vill ge barnen en möjlighet att upptäcka allt kul som går att göra på snö. Något som vi hoppas leder till ett livslångt intresse till att röra på sig oftare, speciellt under vintern, säger Katarina Fahlén, projektledare för Alla barn har rätt på Svenska Skidförbundet.

På tisdag är det alltså dags för alla inblandade att uppleva en hel dag på snö på Skidstadion på Vitberget. Det är barn i årskurs 3 från fem fritidshem: Örjansskolan, Tuböleskolan, Bureskolan, Lövångersskolan och Bolidenskolan som deltar under dagen.

För att stötta barnen kommer cirka 65 gymnasieelever från barn- och fritidsprogrammet vid Baldergymnasiet att vara ledare på snö. Ungdomarna har under vintern utbildats för att under vissa utvalda tillfällen kunna vara ledare på fritidshemmen. Detta är en del i deras ledarskapsutbildning.

Alla barn har rätt är en gemensam satsning av Svenska Skidförbundet tillsammans med UNICEF Sverige och Håll Sverige Rent som handlar om att få fler barn och ungdomar i rörelse så att de kan uppleva glädjen med fysisk aktivitet och lek. Under vintern ges därför barn från total sju fritidshem i Skellefteå möjlighet att åka skidor varje dag.

– Förutom att vi vill att barnen fortsätter åka skidor även på fritiden så hoppas vi att detta också inspirerar deras familjer att göra det, säger Katarina Fahlén.

För att alla barn, fritidspedagoger och gymnasieelever ska kunna delta har alla försetts med skidutrustning. Dessutom har fritidspedagogerna utbildats till ledare på snö. Detta gör det möjligt för barnen att åka skidor varje dag.

– Det känns helt otroligt att se hur barnen växer när de känner att de klarar av att leka och glida på snö. Lika härligt är det att se hur gymnasieungdomarnas självkänsla växer i takt med att deras ledarskap gör det, fortsätter Katarina Fahlén.

För att förbereda sig inför mötet med fritidshemsbarnen har gymnasieeleverna arbetat med övningar i en ledarhandledning som är speciellt framtagen för projektet. Där har de bland annat fått tips på lekar och hur ledarskapet med barn kan se ut.

Projektet kan genomföras tack vare ett generöst stöd från Postkodlotteriet.

Förutom att inspireras till att röra på sig mer och oftare får barnen även kunskap i barnrättsfrågor (som nu när barnkonventionen blir lag 2020 känns extra viktigt). Att lära sig ta hand om naturen är en annan viktig del i projektet. Därför kommer barnen få delta i en skräpplockardag ”No litter day”, den 16 maj. Skräpplockardagen är en internationell satsning som vänder sig till barn och ungdomar i hela världen.

Läs mer på allabarnharratt.se.