Fabian Ax Swartz har chans på personlig startplats i världscupen. Foto: Nisse Schmidt/Ski Team Sweden Alpine

Fabian Ax Swartz har chans på personlig startplats i världscupen – följ Europacupfinalerna i Hafjell

Parallellt med världscupfinalerna i Saalbach körs finalerna i Europacupen i norska Hafjell och Kvitfjell. Ett stort gäng svenska åkare från bland annat Team Svenska Spel är redo för tekniktävlingarna i Hafjell och för topp tre i de totala cuperna hägrar personliga startplatser i världscupen nästa säsong.

Europacupen, som är en av de så kallade kontinentala cuperna, är nivån under världscup. Reglerna är desamma som i världscupen och det är en viktig inkörsport för att ta nästa steg i karriären. 16-18 mars körs teknikfinalerna i Hafjell med slalom och storslalom för både damer och herrar. 19-22 mars körs störtlopp och super G i Kvitfjell. Sverige och Team Svenska Spel har ett stort gäng åkare som är kvalificerade att köra finalerna och det står mycket på spel, inte minst för Fabian Ax Swartz.

Ax Swartz, IFK Lidingö SLK, ligger tvåa i slalomcupen bakom norrmannen Theodor Braekken och har alltså chans att säkra en personlig startplats i världscupen kommande säsong. Samtidigt är det relativt tajt i toppen av cupen där Eirik Hystad Solberg ligger trea och Tanguy Nef fyra med ganska få poäng som skiljer dem åt. Det kan alltså ske saker innan facit sitter för säsongen 2023-2024. I storslalom är Mattias Rönngren bäste svensk på 18e plats.

– I Hafjell fortsätter fighten för oss med chans på en pallplats i en delcup på väldigt länge, nästan ofattbart länge. Fabian visar gång på gång sin potential trots ringa ålder och blir att räkna med i framtiden. Framgång föder framgång och hela truppen på plats har gjort personbästa på slalomsidan så bara att gratulera teamet på plats till en bra säsong och vi har bara sett början på framtiden, säger herrchef Fredrik Kingstad.

På damsidan leds slalomcupen av Nicole Good, Schweiz. Moa Boström Müssener är bästa svenska på femte plats, följd av Hanna Aronsson Elfman på nionde plats. I storslalomcupen ligger Lisa Nyberg på sjunde plats och är bästa svenska medan Liv Ceder ligger på nionde.

Truppen

Herrar

Damer

Kriterier för uttagning till Europacup

Se kriterier för uttagning till Europacup för damer och herrar nedan:

Kriterier

Tävlingsschema Hafjell

Med reservation för ändringar.

Slalom, damer: 09.00 | 13.00

Storslalom, damer: 10.15 | 13.00

Slalom, herrar: 10.30 | 14.15 (ändrat 20240315)

Storslalom, herrar: 10.15 | 13.15

För schema, Kvitfjell, se under Länkar.

Schema, livetiming, startlistor och resultat Hafjell (teknik)

Schema, livetiming, startlistor och resultat Kvitfjell (fart)

Mediekontakt

Anders Andersson, huvudtränare Europacup dam