Fem vinteridrottare uttagna till SOKs Topp och Talang

Fem vinteridrottare uttagna till SOKs Topp och Talang

Moa Boström Müssener, alpint, Filip Gravenfors, puckelpist, Edvin Anger, längdåkning, Fredrik Nilsson, skicross och William Mathisen, snowboard har tagits ut till SOKs stödprogram Topp och talang.

– Svenska Skidförbundet gratulerar alla uttagna åkare som nu får större möjlighet att utvecklas och därmed befästa sin plats i världseliten. Tillgången till SOKs resursteam, med experter inom olika områden, är en mycket betydelsefull pusselbit, säger Elisabeth Egnell, tillförordnad generalsekreterare.

Moa Boström Müssener, Uppsala SLK, alpint

Moa har tagit stora steg i sin utveckling. Under säsongen 22/23 säkrade hon totalsegern i Europacupen slalomcup vilket gör att hon har en personlig startplats i världscupen nästa säsong. Dessutom fick hon under säsongen med sig en bronsmedalj på storslalom-SM i Sollefteå och nytt personbästa i världscupen när hon slutade på 17e plats på slalomen i Semmering.

– Bara att SOK har tagit med mig i Topp och Talang och tror på mig, stärker mitt självförtroende och ökar motivationen. OS är något som jag alltid följt och drömt om att få vara med på, så det känns som en ära att SOK nu vill satsa på mig, säger Moa Boström Müssener.

Filip Gravenfors, Åre SLK, puckel

Med JVM-guld i både singelpuckel och parallellpuckel, en andra- och tredjeplats i parallellpuckel i världscupen och dessutom utsedd "Rookie of the year" (bästa nykomling på världscupen) har Filip verkligen gjort avtryck i puckelvärlden. Till detta kan vi även lägga SM-silver i parallellpuckel och SM-brons i singelpuckel, vilket gör Filip till en av de mest lovande unga puckelåkarna i Sverige.

– Det här är verkligen ett stort och viktigt steg i min idrottskarriär. Jag har jobbat för det här under en längre tid och är stolt att representera Sverige och tacksam för att min satsning stöds av SOK, kommenterar Filip efter beskedet.

Edvin Anger, Åsarna IK, längdåkning

Hedemorasonen Edvin Anger började göra avtryck redan 2020 när han vann sprinten och kom tvåa i crosstävlingen under världsungdoms-OS. Efter det gjorde han nästan "rent hus" under junior-SM-tävlingarna och visade verkligen att han var en stor talang. Till denna säsong tog Edvin klivet in i världscupen vilket resulterade i tio stycken topp-10-placeringar varav två pallplatser, vinst respektive en andraplats i långa stafetten.

– Det känns otroligt roligt och stort. Att bli uttagen betyder mycket och jag hoppas att det ska hjälpa mig att ta nästa steg i min karriär, säger Edvin Anger.

Fredrik Nilsson, Åre SLK, skicross

Fredrik tog brons under junior-VM 2022 och i år visade han att det inte var en tillfällighet. Denna gång bärgade han den ädlaste medaljen – JVM-guld. Dessutom slog han till under senior-SM och tog förstaplatsen i konkurrens med landslagets meriterade världsåkare. Det var därför ingen skräll att han nästa säsong återfinns i A-landslaget.

– Jag vet att min högsta nivå tar mig upp på topp tio placeringar. Genom Topp och Talang får jag ytterligare resurser för att kunna fortsätta min satsning och oftare nå topp-tio, men jag siktar högre redan de kommande säsongerna, säger Fredrik Nilsson.

William Mathisen, Sälens IF, snowboard

Säsongen 22/23 debuterade William i världscupen och på VM, och han gjorde intryck redan från början, speciellt inom slopestyle. Med en femteplats på VM och två femteplatser samt en sensationell andraplats i världscupen i slopestyle, visade han vilken talang han är. Till det kan läggas fem senior-SM-medaljer, två guld i slopestyle samt guld, brons och silver i big air talar sitt tydliga språk.

– Det är fem unga lovande idrottare som nu får chansen att göra en full satsning mot världstoppen i sin gren, säger SOKs sportdirektör Peter Reinebo..

Om Topp och Talang

Topp och Talang är ett skräddarsytt stöd för aktiva som bedöms ha potential att kunna nå medaljkapacitet på OS och VM genom en uthållig satsning och med rätt stöd. Topp och Talang ska ge aktiva med potential att nå världstoppen möjlighet att göra en hundraprocentig satsning, oavsett den egna idrottens eller familjens ekonomi. Topp och Talang, och allt stöd till aktiva och förbund, finansieras av SOKs sponsorer.

SOK startade stödprogrammet Topp och Talang 1998 och utfallet av stödet har en dokumenterat hög nivå. Drygt 30 procent av talangerna i Topp och Talang har lyckats ta steget till medaljkapacitet vid VM eller OS efter fyra till sex år.

LÄS MER: Topp och talang

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Astri Lindbäck