Johan Silfält, Valfjällets SLK, leder totalcupen på herrsidan inför sista tävlingarna i Kläppen. Cornelia Öhlund från Åre SLK har redan säkrat segern på damsidan. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Finaldags i Svenska Spel Alpine Elite Tour efter dubbel storslalom i Stöten

Svenska Spel Alpine Elite Tour är snart inne i säsongens avslutande etapp efter en dubbel storslalom i Stöten där Cornelia Öhlund säkrade vinsten i totalcupen. På herrsidan är det fortsatt öppet vem som tar hem vinstpengar och äran i säsongens upplaga när det återstår dubbla slalomtävlingar i Kläppen. Förutom Svenska Spels Hejapris som går till vinnaren i respektive tävling delas 20 000 kronor ut till totalvinnarna av cupen.

Det var ett stort startfält som tog sig an den långa och utmanande backen i Stöten, framför allt på herrsidan där nära 140 åkare kom till start. Den första av de två tävlingarna blev en brödrakamp där Axel Lindqvist tog hem vinsten före brorsan Gustaf.

Axel Lindqvist har kört en del Europacup under säsongen där han också tog sina första poäng samtidigt som Svenska Spel Alpine Elite Tour utgjort en viktig del av säsongen på hemmaplan.

– Jag tycker serien är superbra. Det är ju schyssta, bra arrangerade tävlingar, jättebra att Svenska Spel har gått in och sponsrat och det har lyft från tidigare år. Det känns verkligen som att man tävlar på absolut högsta nivån i Sverige så jag tycker det är superbra, säger Axel Lindqvist.

Öhlund säkrade totalsegern – Fem pallplatser för Sundsvalls SLK

På damsidan var det åter Cornelia Öhlund, Åre SLK, som stod högst upp på pallen inte bara en gång utan båda dagarna. Det innebar att hon cementerade och sedan säkrade vinsten i totalcupen av Svenska Spel Alpine Elite Tour.

– Det hade betytt jättemycket. Det är det jag har kört för hela den här säsongen, just att vinna den här cupen så det betyder jättemycket om jag kan klara av att göra det.

Även på andra och tredje plats såg det likadant ut i resultatlistan på onsdagen som dagen innan. Susanne Jakobsen, Storklintens AK Skalp och Liza Backlund från Sundsvalls SLK gick in som tvåa och trea båda dagarna. Det, och resultatet i herrtävlingarna, innebar totalt fem pallplatser för Sundsvalls SLK i Stöten.

Hedström hyllar klubben - och bidrar med prispengar till verksamheten

I onsdagens herrtävling var det Isac Hedström som fick kliva upp på pallen som vinnare av 100 cuppoäng och Svenska Spels Hejapris om 10 000 kronor som bäste svensk bakom norrmannen Simen Selläg. Hedström delar i vanlig ordning pengarna med klubben Duveds IF.

– (Min del) går till min satsning och kostnader kring det. Duved har betytt jättemycket och stöttat hela vägen och vi får fortfarande väldigt bra stöttning så det är väldigt kul att kunna dra in lite pengar till dem också, säger Hedström.

Öhlunds dubbla vinster i stöten innebär att hon tagit sju förstaplatser den här säsongen och ligger på 920 poäng inför de avslutande dubbla slalomtävlingarna i Kläppen fredag och lördag. Det innebär också en intäkt på 70 000 i insamlade Hejapris över säsongen som hon delar med Åre SLK. På herrsidan är det fortsatt öppet vem som tar hem totalsegern. Johan Silfället från Valfjällets SLK är fortsatt i ledning före Tobias Hedström och Lukas Karlberg. Mellan de tre skiljer 158 poäng så upplösningen i Kläppen kommer att bli avgörande.

– Det är väldigt duktiga åkare som ligger där i toppen, bland andra Johan Silfält, Tobias Hedström och Gustaf Lindqvist men jag hejar ju så klart på brorsan, att han ska ta det. Så det var extra kul att han kom tvåa, säger Axel Lindqvist.

Fina vinster i potten i totalcupen

Med vinsten på tisdagen bidrar även han med en summa till hemmaklubben Sundsvalls SLK och han hoppas att han så småningom kan bli den inspiration som han hade i exempelvis Fredrik Nyberg som ung.

– Klubben har verkligen varit A och O för hela min karriär. Det är ju där jag växt upp och tränar fortfarande där ganska frekvent och det är verkligen en klubb där man har många duktiga åkare att se upp till. Förhoppningsvis kan man stå där och inspirera andra unga åkare i Sundsvalls Slalomklubb längre fram.

18-19 mars genomförs de sista tävlingarna för säsongen i Svenska Spel Alpine Elite Tour i Stöten. Vinnarna av totalcupen kammar hem 20 000 kronor i prispengar medan 7500 och 5000 kronor delas ut till tvåan och trean i cupen.

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84