Foto: Felix Elofsson

Fjällström 5:a i Thaiwoo

Tävlingarna i Thaiwoo, Kina, är över och Ludvig Fjällström, Åre SLK, knep den bästa svenska placeringen med en fin 5:e plats på fredagen.

Under veckans andra tävlingsdag fick Ludvig till åken som behövdes för att ta sig vidare från både kval och final för att tillslut tävla i superfinalen.

Efter kvalet låg Ludvig på en 16:e plats, och tog därmed sista finalplatsen i herrarnas kval. Väl i final såg han till att kapitalisera på sin möjlighet och klättrade ytterligare.

Ludvig fick till ett bra och kontrollerat åk, som trots mindre avancerade trick än många andra gjorde, gav honom bra poäng och Ludvig gick vidare till superfinal som 6:a.

– Jag fick lite revansch från igår när jag bytte spår i första hoppet, så jag bytte trick och var väldigt fokuserad på att ta ned det i kvalet. Första åket var rent men långsamt och det var egentligen enligt planen, men jag låg på 16:e plats väldigt länge vilket var mentalt påfrestande. När det blev klart att jag fick köra final var det en väldig lättnad, så det var lättare att förbereda sig för finalen. Jag försökte bara åka fortare och hålla linjen tight och det funkade bra, sa Ludvig efter dagens tävling.

I superfinalen, där de sex bästa åkarna gör upp om placeringarna, fortsatte avancemanget när Ludvig tillslut tog hem 5:e platsen och därmed säkrade sitt näst bästa resultat genom karriären.

– I superfinalen var det lite mer rörigt åk men det hade krävts väldigt mycket för att komma topp tre så jag är ändå supernöjd med att komma femma med det åket som jag gjorde. Det är ett steg mot att vara 100% i februari, avslutade Ludvig.

Walter Wallberg, Åre SLK, tog sig också vidare från kvalet på en 14:e plats. I sitt finalåk tappade han kontrollen efter första hoppet och åkte ur sitt spår, vilket gjorde att han tappade mycket poäng och slutade på en 14:e plats.

Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, slutade 19:e och Loke Nilsson, Åre SLK, 30:e. Frida Lundblad, Gefle Freestyle, åkte tyvärr ur i sitt kvalåk.

I torsdagens tävling slutade Walter 20:e, Felix 22:a, Loke 32:a, Ludvig 43:a och Frida 44:a.

Samtliga resultat hittar du här.

Nu tar puckellandslaget jul-ledigt och laddar inför nästa världscuptävling som är i Calgary, Kanada, 6 januari.