Jennie-Lee Burmansson, Wilma Johansson, Martin Nordqvist, Melvin Morén och William Mathisen. Foto: Daniel Bernstål.

Fyra freeski- och en snowboard-åkare uttagna till världsungdoms-OS

I dag avslöjas namnen på de första svenska idrottarna som är uttagna till världsungdoms-OS som avgörs i Lausanne den 9–22 januari 2020. Med bland de uttagna finns fyra freeski- och en snowboard-åkare.

– Det är fördelaktigt att uttagningarna kommer så här tidigt på säsongen. Det ger åkarna både möjlighet och tid att förbereda sig inför detta stora internationella evenemang, som så klart blir roligt för dem att delta på. De kommer hamna "i hetluften" på ett sätt som de inte är vana vid, vilket blir en nyttig erfarenhet för dem att ta med sig framöver, speciellt för åkarna i vårt utmanarlag, säger Stefan Karlsson, Svenska Skidförbundets sportchef för freeski och snowboard.

Uttagna åkare från Svenska Skidförbundet är:

Freeski
Jennie-Lee Burmansson, Sälens IF
Wilma Johansson, Sälens IF
Melvin Morén, Sälens IF
Martin Nordqvist, Riksgränsen snowboard- och skidklubb (RISK)

Snowboard
William Mathisen, Sälens IF

Förutom dessa är även ett mixat curlinglag uttaget i denna första omgång. SOK kommer komplettera den svenska truppen den 10 december samt 17 december. Totalt kommer cirka 50 idrottare bli uttagna att delta i Lausanne.

– Det skulle i sådana fall bli den största svenska truppen hittills till ett världsungdoms-OS, säger SOKs sportchef Anders Wiggerud, svensk truppchef på plats i Lausanne.

Spelen invigs den 9 januari och pågår till den 22 januari. Schweiziska Lausanne är platsen för den Internationella Olympiska Kommitténs (IOK) huvudkontor sedan 1915 och är känt som den olympiska huvudstaden, men det blir första gången som olympiska tävlingar arrangeras i staden.

Detta är världsungdoms-OS

Youth Olympics Games (YOG) kallas världsungdoms-OS på svenska. Det är en idrottstävling för ungdomar där idrotten möter kultur och utbildning. Visionen är att inspirera ungdomar över hela världen att delta i idrott och leva efter de olympiska värderingarna. Världsungdoms-OS är en utvecklingsplattform för ungdomar 15–18 år. Inte bara genom idrottstävlingar på högsta nivå utan även genom utbildningsprogrammet "Learn & Share" som pågår under hela spelen.