Hanna Aronsson Elfman startklar för Levi

Hanna Aronsson Elfman startklar för Levi

Hanna Aronsson Elfman meddelade i samband med alpina landslagets pressträff att hon skulle stå över världscupstarten i slalom i finländska Levi. Dessa planer är nu ändrade efter att Hanna fått grönt ljus från läkare.

I samband med besked från läkaren begav sig Hanna till Storklinten, Boden där hon anslöt till övriga delar av dam- och herrlandslaget och tränade under hela torsdagen. Efter genomförd träning konstaterade både Hanna och tekniktränare Charlie Laband att åkningen gick alldeles utmärkt att genomföra och att hon med den åkning hon visade blir aktuell för start. Med Hannas deltagande skickar Sverige en trupp på nio personer, där Hanna blir ett gott tillskott till det redan starka tjejteamet på plats i Levi.

– Åkningen kändes bättre än väntat med tanke på den rehabperiod jag kommer ifrån där jag inte kunnat åka skidor, men däremot tränat fysträning. Jag fick inte ont i foten och därför har jag heller inget att förlora på att starta i Levi. Förberedelserna har inte varit som för övriga tjejer som står på startlinjen, så det blir lite av mental träning att åka dit med inställningen att jag inte har något att förlora. Det är helt enkelt superkul att vara tillbaka och jag älskar att åka skidor. Idag åker jag till Levi och ansluter med slalomgänget säger Hanna Aronsson Elfman.

Slalomtävlingen i Levi är den första för säsongen och under fjolårets tävlingar placerade sig Hanna Aronsson Elfman på platserna 9 och 11. Det återstår att se om Hanna kan följa upp det med tanke på att hon inte stått på skidor de senaste sex veckorna.

– Det viktiga är att Hanna rehabat som hon ska och inte forcerar in i någonting. Det här är säsongsstart och vad som helst kan hända, och säsongen är lång. Den glädje Hanna visade upp för att återigen vara på skidor är smittande och när vi insåg att hon faktiskt kan ansluta till truppen gladde det oss alla stort säger Charlie Laband, tekniktränare.

Presskontakt damer tävlingsdag

Lars Melin