Hejapriset – ett välkommet tillskott till ideella föreningar: ”Kul att ge tillbaka till de yngre”

Med inställt störtlopp men istället dubbla super g-tävlingar slutade Svenska Spel Alpine Elite Tour i Åre med tillskott i kassan för de lokala klubbarna. Hemmaåkarna trivdes på Alpina Nationalarenan och samlade in sammanlagt 20 000 kronor till sina klubbar.

Den planerade störtloppsträningen på fredagen fick ställas in på grund av snö och vind. Schemat kastades om men dessvärre satte vädret helt stopp för störtloppstävlingarna också. Istället genomfördes dubbla super g för damer och herrar på söndagen och det slutade med Duved och Åre i topp när Åredalens hemmaåkare visade att de trivs i hemmabackarna.

Sophie Nyberg, Åre Slk, tog en tidig ledning i damernas första tävling, som räckte hela vägen och slutade med första vinsten i Svenska Spel Alpine Elite Tour.

– Jag har faktiskt inte kört super g i den här backen just i år men jag har kört rätt mycket i störtloppsbacken eftersom det är hemmabacke. Super g är alltid skönt att köra och det är ändå rätt likt storslalom, bara lite längre svängar.

Trippelt Åre Slk i topp

Nyberg följdes av klubbkompisarna Cornelia Öhlund, som inför helgens farttävlingar ledde totalcupen, på andra plats, och Amber Adsten på tredje. Det blev alltså trippelt Åre Slk på pallen, Öhlund tog ett rejält grepp om totalcupen och Nyberg ligger efter helgens tävlingar tvåa i totalen.

I damernas andra tävling stod Öhlund och Nyberg åter på pallen, men då som etta och trea. Johanna Boiardt från Östersund Frösö Slk gick in på andra plats, slagen av Öhlund med bara 18 hundradelar.

Tobias Hedström från Duveds IF var snabbast av alla i herrarnas första tävling för dagen. Förutom vinsten i första knep han andraplatsen i herrarnas andra tävling där det skiljde en ynka hundradel mellan Hedström och vinnaren Malte Lindberg från Åre Slk.

– Jag gjorde en miss så det var väl det som kostade, men kul för Malte att vinna. Jag kom alldeles för rakt på en käpp ute på flacken och då behövde jag komma upp igen och blev lite stressad. Jag hade inte is i magen riktigt, säger Hedström efter andraplatsen. Olle Hahlin från IFK Arvidsjaur knep andraplatsen i herrarnas första tävling och Grim Wallin från Östersund Frösö Slk gick in på andra och tredje plats.

Hejapriset - ett välkommet tillskott i klubbkassan

I herrarnas andra tävling blev det storslam för Åre Slk men också Duveds IF och familjen Hedström när Isac Hedström slutade på tredje plats, och det var tajt i toppen. Mellan Lindberg och Isac Hedström skiljde endast 12 hundradelar.

Vinnarna respektive tävling tilldelades Svenska Spels Hejapris, värt 10 000 kronor, som delas med hemmaklubben. För Duveds IF innebar Tobias Hedströms vinst ett tillskott om 5000 kronor till klubbens verksamhet. Klubben har runt 120 barn och ungdomar i åldern 6 till 16 år i en verksamhet som ska vara öppen för alla. Det innebär att den enda kostnaden för medlemmarna är att de betalar medlemsavgiften.

– Vi kan erbjuda alpin verksamhet för alla ungdomar och det är uttalat att alla ska kunna vara med. Vi betalar startavgifter och liftkort när vi åker på tävling, säger Markus Ehnhage, ansvarig för alpina sektionen i Duveds IFs styrelse, och fortsätter:

– Men vi blir fler och fler så det ställer krav på att få ihop det ekonomiskt så vi kan fortsätta vara en öppen förening. Så det här är ett välkommet tillskott till verksamheten.

15 000 kronor till Åre Slk

De dubbla vinsterna i damtävlingarna och vinst i herrarnas andra super g gav Åre Slk ett tillskott om sammanlagt 15 000 kronor som går in i barn- och ungdomsverksamheten. Johan Pettersson är sammankallande i den alpina kommittén för Åre Slk och han menar att det är ett välkommet tillskott i föreningens kassa.

– Det är jättekul för de enskilda aktiva men också för klubben. Det är ett bra tillskott till kassan i en ideell förening som Åre Slk.

Åkarna, som tränat och levt skidåkning med sina klubbar under hela livet, tycker också att det är bra att kunna bidra till klubbens verksamhet.
– Det är kul (att dela med klubben). Det är bara jag och Isac, min bror, som är FIS-åkare. Det är kul att få ge tillbaka till de yngre så man kanske kan få lite mer uppbyggnad. I framtiden kanske det är fler än bara jag och Isac, så det är kul, säger Tobias Hedström.

Läs mer om damernas tävlingar i Åre här >>

Läs mer om herrarnas tävlingar i Åre här >>