Malte Jutterdal, Falun-Borlänge SK, vann Hejapriset i Åsarna. Fotograf: Bildbyrån

Hejapriset i Åsarna tilldelades Malte Jutterdal - delar priset med moderklubben

Förstaårssenioren Malte Jutterdal som, från och med denna säsong, tävlar för Falun-Borlänge var den som relativt sina FIS-poäng åkte snabbast på lördagens distanslopp i Åsarna. För insatsen tilldelades Malte Jutterdal, Svenska Spels Hejapris.

Vid varje Ford Smart Energy Cup-helg är det en tävling som är lite viktigare än andra. Det är den tävling där Svenska Spel delar ut Hejapriset till den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen. Priset syfte är att uppmuntra utveckling och framgång i ett brett perspektiv. I Åsarna, på Ford Smart Energy Cups andra tävlingsdag, var det 10 km fristilslopp som stod i fokus.

Malte Jutterdal placerade sig 21a i lördagens 10 km lopp i fristil, bara 58 sekunder efter segraren, Leo Johansson. Banan var tuff och klurig vilket gjorde resultatlistan var tight. Jutterdals prestationen belönas med Hejapriset – en check på 10 000 kr som han får dela med en klubb som betytt mycket för hans utveckling som skidåkare.

– Det känns kul och motiverande speciellt efter en trasslig säsongstart med sjukdom innan premiären i Gällivare, då är det kul att kroppen börjar svara och känslan är att jag är på väg tillbaka till en bra kropp, säger Jutterdal när han tar emot priset.

Jutterdal väljer att skänka halva prissumman till Vreta Skid- och motionsklubb, i Östergötland, Ljungsbro.

– Det är en jättebra klubb tycker jag - som har tagit hand om mig väl. Även om jag nu har bytt till Falun-Borlänge som möjliggör att jag kan satsa som senior så känner jag att jag att det känns rätt att ge tillbaka till moderklubben, säger Malte.

Vreta Skid- och motionsklubb är en klubb som har haft många träningsvilliga barn och ungdomar genom åren.

– De senaste åren har vi haft ett stort gäng som inspirerat varandra. Malte har haft en fantastisk utveckling som junior och har visat att vi har fin verksamhet, anläggning och förutsättningar, säger Linda Jutterdal, förälder och en av klubbens ideella krafter.

Klubben samarbetar även med löparklubben, IK Akele, där ungdomarna under barmarksäsongen har möjlighet bra löpträning.

– Att få en summa pengar betyder väldigt mycket och är värdefullt för vår klubb. Malte ser gärna att pengarna ska tillfalla ungdomsverksamheten så det ska vi se till! Malte är fostrad i klubben och är säkert en förebild för många och det är jättekul att han får det här priset, avslutar Linda.

Malte Jutterdal har redan flera fina meriter. Han var med och representerade Sverige på JVM i Whistler i fjol och sommaren 2022 vann han JVM-guld på rullskidor. Nu tränar han med Dala Sports Academy tillsammans med flera meriterade landslagsaktiva.

Regioner

Ulrika Sterner