Fredrik Nilsson är en av de tolv åkare starka laget som representerar Sverige på junior-VM i Passa San Pellegrino. Foto: Matic Klansek/Bildbyrån

Hungrigt svenskt lag till Junior-VM i skicross

Knappt har världscup- och Europacupsäsongen tagit slut så laddar skicross-världen för junior-VM i Passa San Pellegrino, Italien. 27-28 mars samlas världens bästa juniorer för att kora mästare 2023, denna gång både i individuella tävlingar och team.

20 nationer representerade av ett 100-tal åkare gör upp om titlarna i både ski- och snowboardcross i Costabella Slope som vanligen utgör träningsbacke för de italienska landslagen. På plats återfinns ett starkt svenskt lag som på herrsidan består av bland andra Fredrik Nilsson som tog brons på Junior-VM 2022 och 16-årige William Young Shing, från IFK Mora som tog silver på European Youth Olympic Festival i januari.

På damsidan representeras Sverige av bland andra unga Othilia Carlsson som slutade på sjätte plats på EYOF tidigare i år och Lovisa Edström Folke som var näst bästa svenska efter Linnea Mobärg som tog silver på Junior-VM förra året på 15e plats. Hela det svenska damlaget har visat fin form den här säsongen, inte minst i FIS-sammanhang.

Ungt och hungrigt gäng på plats

– Det är ett stort och starkt gäng vi skickar från Sverige. Det ska bli riktigt spännande att se vad vi kan åstadkomma, säger John Lindh, rikstränare med fokus på skicross.

Det svenska laget har fått chansen att tävla i Europacuptävlingarna torsdag och fredag för att känna på backen innan Junior-VM drar igång på måndag. Ledare på plats är landslagets huvudtränare Eric Iljans och Jörgen Ollas som är tränare på Åre Riksidrottsgymnasium i Järpen.

– Det är jättespännande att vara här med det här gänget. Det är roligt att det finns ett intresse och att de vill göra det. De är unga och hungriga. Det finns ett stort intresse generellt, det finns inte jättemycket skicross i Sverige under vintern men nu får de utmanas av resten av världen, säger Eric Iljans.

Svenska åkare Junior-VM 2023

Casper Hansson, 17 år, Åre SLK