Jonna Sundling redo för start i Dresden - tar sista platsen i truppen.

Jonna Sundling gör comeback i Dresden

Dubbla världsmästarinnan Jonna Sundling är klar för start till helgens världscuptävlingar i sprint i tyska Dresden.

- Det känns väldigt bra och kul att jag äntligen kan tävla igen. För mig är det en bonus att läkningen av tummen gick så fort och att jag redan innan jul är med i laget, säger Jonna Sundling.

Jonna Sundling föll olyckligt och skadade tummen vid säsongspremiären i Gällivare 19 november. Hon gipsades och fick köra alternativ träning och rehab istället för att vara med landslaget i de inledande världscuptävlingarna i Ruka, Lillehammer och Davos.

För en vecka sedan avgipsades Jonna Sundling och kunde börja träna lätt med två stavar.

- Jag har skyndat långsamt och tagit steg för steg, och glädjande nog har läkningsprocessen gått snabbare än jag vågade tro och hoppas. Jag har gjort allt jag kunnat påverka och haft mycket gott stöd av landslagets medicinska team och läkarna på Östersunds sjukhus. Utan deras hjälp och erfarenhet hade jag inte varit där jag är idag, säger Jonna Sundling.

Landslagets damtränare Magnus Ingesson fyller på:

- Jonna har gradvis kunnat öka belastningen på tummen. Tisdagens test i tävlingsfart hemma i Östersund gick mycket bra. Jonna kände inte av skadan alls. Med hjälp en stödskena på tummen är både vi och Jonna trygga i att hon kan ge sig in i hetluften igen.

- Formen vet vi lite om efter tävlingsuppehållet, men hon har hela tiden kunnat hålla flåset uppe i sin alternativa träning. Det viktigaste nu är inte resultaten, utan att Jonna är frisk och hel och får känna på tävlingspulsen.

Därmed är truppen till helgens världscuptävling komplett. På programmet i Dresden väntas individuell sprint i fri stil på lördag och teamsprint på söndag.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73