Julia Angelsiöö och Elias Andersson vann Hejapriset under söndagens tävlingar i Trollhättan.

Julia och Elias Hejaprisvinnare i Trollhättan

Svenska Spels Hejapriset tillfaller den åkare som förbättrade sina rankingpoäng mest och i förhållande till sin ranking åkte snabbast vid söndagens rullskidtävlingar på Trollhättan Action Week. Vinnare blir Julia Angelsiöö och Elias Andersson.

Den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen vinner Svenska Spels Hejapriset. Elias Andersson och Julia Angelsiöö förbättrade sig mest av alla åkare under söndagens 15 kilometer klassiskt och vinner med det 10 000 kronor att dela mellan sig själv och en förening som betytt mycket för deras skidkarriärer.
—Lite oväntat. Gårdagens långlopp var inte bra alls men idag stämde det jättebra, säger Elias Andersson om söndagen.

Julia Angelsiöö, som till vardags satsar på långlopp, kände igen sig i Anderssons upplevelse.
—Det var tungt igår men idag kändes det toppen. Extra kul var att jag kände mig stark i uppförsbackarna vilket är lite märkligt med tanke på att jag satsar helhjärtat på stakning och långlopp, säger Julia Angelsiöö.

Elias Andersson väljer att skänka halva prissumman till Landsbro IF SK som alltså får ta emot sommarens andra Hejapris efter Moa Hanssons framgångar i Umeå på rullskid-SM.
—Våra ungdomar är enormt stolta och inspirerade av att se seniorer som Moa och Elias på TV. Vi har pratat om att lägga pengarna vi fick för Moas Hejapris på en träningshelg åt ungdomarna med just Moa, nu kanske det blir en helg med Elias också, säger Landsbro IF SKs ordförande Johan Cederholm.

Julia Angelsiöö ger 5000 kronor till klubben hon representerat hela skidkarriären, Storvreta IK.
—Jag har alltid åkt för min moderklubb Storvreta IK. Det jobb dom gör för att ungdomar från trakten ska motiveras till att fortsätta och förhoppningsvis få uppleva samma glädje av skidåkning som jag har fått göra är grymt, säger Angelsiöö.

Återväxten i Storvreta IK bedöms från ledarhåll vara stark. 125 barn och ungdomar är aktiva i träningsgrupper och klubbledaren Björn Winell betonar vikten av att ha seniorer som håller fast vid tävlande för moderklubben.
—Att det står Storvreta bredvid Julias namn i start- och resultatlistor i TV betyder jättemycket för klubben och våra unga. Det ökar förståelsen för att man kan komma långt med sin skidåkning i en mindre klubb från södra Sverige.

5000 kronor till Storvreta IK, vart hamnar dom?
—Vi ska ta upp det på nästa styrelsemöte men det är inte omöjligt att vi hittar på något som gör ungdomarnas kickoff guldkantad redan om två helger, säger Winell.

Regioner

Ulrika Sterner