Tävlingsarenan i Duved håller god internationell nivå och många internationella puckelåkare ser fram emot att tävla i Sverige.

JVM till Åre

Det är nu klart att Sverige åter igen ska stå som värd för Junior VM i puckelpist i Åre, Duved. 14–15 april är datumen när världens duktigaste puckelåkare i åldrarna 15–19 år besöker Åredalen för att göra upp om mästerskapsmedaljerna.

– Det är fantastiskt kul och jätteviktigt för svensk puckel. Det är ett viktigt led i vårt arbete att skapa en ny generation duktiga puckelåkare och det hjälper till att entusiasmera dem att vilja bli bäst i världen. Ett mästerskap på hemmaplan ger härliga möjligheter till det och efter senaste gången det begav sig visade vi att vi kan stå som värdar för riktigt bra arrangemang, säger Anders Olofsson, sportchef.

Det var senast säsongen 2015/2016 som tävlingsbacken i Duved var JVM-arena och redan under invigningen fick Anders bekräftelse att tävlingen skulle hålla för förväntningarna.

– Joe Fitzgerald som är Race director på FIS frågade mig under invigningen om jag insåg att vi troligtvis kulle vara värdar för JVM flera år framöver med tanke på hur bra vi gjort det, och det säger en del om vilken nivå vi la det på, fortsätter Anders.

Tävlingen blev senast väldigt lyckad och Anders tror sig veta vad det beror på.

– Det finns mycket hjärta i svensk puckelpist. Vi har en vana att arrangera, en vilja att göra det bra och ett stort hjärta för sporten. Då blir det bra arrangemang också.

Förra gången det var JVM på hemmaplan för de svenska åkarna tog Walter Wallberg ett silver.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.