Kanonstart på världscupsäsongen för telemarkåkaren Olle Collberg. Foto:  Sam Decout/FIS TELEMARK
Kanonstart på världscupsäsongen för telemarkåkaren Olle Collberg. Foto: Sam Decout/FIS TELEMARK

Kanonstart på världscupen för telemarkåkaren Olle Collberg

Efter två års uppehåll är det svenska landslaget i telemark, med åkaren Olle Collberg i spetsen, äntligen på banan igen. Det var en nervös Olle som stod på start, men som han presterade.

Det blev en härlig comebackhelg för veteranen i det svenska telemarkslandslaget, Olle Collberg, Östersunds Telemark Club. I den inledande tävlingen i disciplinen classic slog han till med en åttondeplats och följde sedan upp med en sensationell femteplats i sprinten. En kanonprestation av Olle efter mer än tvåårs tävlingsuppehåll.

− Det gick verkligen mycket bättre än jag vågat hoppas på! Men jag kan inte minnas att jag någonsin, sedan min allra första säsong i världscupen, har varit så nervös som jag var inför starten på classic-tävlingen i går, säger en lättad men sprudlande glad Olle Collberg.

Världscuptävlingarna som genomförs i norska Ål fortsätter under lördagen med en parallelltävling och Olle Collberg är laddad till tänderna efter de inledande framgångarna.

− Jag är verkligen supernöjd och kommer satsa allt inför parallellen!, konstaterar Olle Collberg.

Det gick även riktigt bra för Karin Abrahamsson, även hon från Östersund telemark Club, som slog till med personbästa genom tolfteplats i både classic- och sprinttävlingen.

Världscupen i Ål fortsätter med parallellen under lördagen den 19 februari, tävlingen livesänds på norska NRK kl. 12.30

Komplett resultatrapportering (länk till fis-ski.com)

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49