Calle Halfvarsson och Moa Lundgren är tillsammans med landslaget på plats i Planica. Foto: Bildbyrån

Längdlandslaget är igång med läger i Planica och Toblach

Längdlandslaget är på plats i Planica och inviger hösten med ett landslagsläger uppdelat på VM-orten, samt italienska Toblach.

Förra veckan var det sprintherrarna – nu har turen kommit till resterande aktiva i landslaget att testa VM-banorna i Planica. A-laget och Team BAUHAUS är på plats och igång med träningen.

– För stora delar av truppen blir det gott att lämna hösten här hemma för elva dagar i optimala träningsmiljöer i Planica och Toblach, säger landslagschef Anders Byström.

Lägret i Slovenien och Italien utskiljer sig i lägerplanen, då resterande landslagsläger är baserade i Sverige, efter önskemål från aktiva gällande fler dagar på hemmaplan och färre resor. Något som inte bara minskar påfrestningar från långa resor, utan även verksamhetens klimatavtryck. En effekt går hand i hand med det arbete Svenska Skidförbundet längd driver tillsammans med flera aktörer genom visionen Snö om 50 år. Ett exempel är satsningen med Smart Energy Cup – där Sverigecupen i längdskidor formas till ett femårigt projekt mot att göra tävlingsserien klimatneutral år 2026.

I Planica kommer laget bekanta sig med omgivningarna, både genom löpning och rullskidor runt VM-banorna. På måndag åker laget vidare mot Italien.

– Anledningen att vi väljer de två orterna i Slovenien respektive Italien är dels att få bekanta sig med VM-miljön i Planica och dels att få utnyttja de fina träningsmöjligheterna och höjdmeterna i Toblach, där svenska landslag har varit på läger mängder av gånger, säger Anders Byström.

För sprintherrarna, som avslutade sitt läger i Planica under föregående vecka, väntar nu läger i Falun i början på oktober, innan hela landslaget samlas igen för gemensamt läger i Vålådalen den 25 oktober.

På plats i Planica:
Jens Burman, Åsarna IK
Calle Halfvarsson, Sågmyra IF
William Poromaa, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

Ebba Andersson, Piteå elit SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå elit SK
Jonna Sundling, Piteå elit SK
Moa Hansson, Falun Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Märta Rosenberg, Duveds IF
Sofia Henriksson, Piteå elit SK

Leo Johansson, Falun Borlänge SK, ansluter senare till lägret. Louise Lindström, Falun Borlänge SK, deltar inte på grund av förkylning och Lisa Ingesson, Piteå elit SK, avstår då hon nyligen tillfrisknat från sjukdom och väljer att träna upp sig på hemmaplan. Hennes plats på lägret ersätts av Sofia Henriksson, Piteå elit SK.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91