Världscupsäsongens finalvecka börjar med en fartfylld stadssprint i Tallinn. Foto Bildbyrån

Längdskidlandslaget till Tallinn

Efter en avslutad sprintdag i Falun som bjöd på både pallplatser och publikfest, har det blivit dags att ladda om inför Tallinn och stadssprint. Nu presenteras landslaget som kommer att representera Sverige i världscupen i Tallinn, tisdag den 21 mars.

Vi går mot världscupsäsongens finalvecka som börjar med en fartfylld stadssprint i Tallinn.

– Nu ser vi fram emot världscup i Estland som bjuder på ny stadssprintbana och kvällstävling, vilket kommer bidra med lite extra nerv och stämning, säger landslagschef Anders Byström.

Det är sprint i fristil som står på schemat – den sista individuella fristilssprinten för säsongen.

– Det ska bli lite extra spännande att följa Maja Dahlqvist och Johanna Hagström som tillsammans med Nadine Fähndrich och Tiril Udnes Weng är med i toppstriden om den totala sprintcupen. Det är också kul att Moa Ilar är med i truppen efter en imponerande insats i Falun, säger Anders Byström.

Tisdagens sprint innebär även ett test av gemensam vallning – där alla nationers skidor kommer att prepareras med lika produkter.

– Det fanns inte plats för vallatrailers och vallabodar i Tallinn och därför provar man greppet att en vallafabrikant testar ut produkter som ska användas av samtliga lag. Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera och upplevas, säger Anders Byström.

TRUPPEN TILL TALLINN

DAMER
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Hansson, Falun Borlänge SK
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Jonna Sundling, Piteå Elit

HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Olle Jonsson, Trillevallens SK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK

PRESSTRÄFF
Vi bjuder in till pressträff, måndag den 20 mars utanför IBIS Tallinn Center. Det kommer finnas möjlighet till enskilda intervjuer med aktiva på plats. Pressträffen är utomhus, samt med avstånd och munskydd för media. Vänligen observera att tiden kan komma att justeras.

Dag: Måndag, 20 mars
Tid: 18.00 (Lokal tid, EET)
Plats: IBIS Tallinn Center, Juhkentali 28, Tallinn

Anmälan: Mejla anmälan till astri.lindback@skidor.com samt vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda söndag, klockan 18.00.

KONTAKT FÖR MEDIA
Kontaktperson på plats i Tallinn:
Astri Lindbäck
astri.lindback@skidor.com

Media på plats får tillgång till uppdateringar/information i en egen WhatsApp-chatt. Anmäl intresse till kontaktperson på plats.

PROGRAM: TALLINN, ESTLAND
Tisdag, 21 mars: Sprint, fristil (damer och herrar)
17.00: Prolog
19.30: Finaler