Tävlingsbacken i Deer Valley. Foto: FIS Freestyle

Laguttagning till VM och Europacupen

Nu är flera laguttagningar gjorda, både kring vilka som ska representera Sverige på VM i Deer Valley och vilka åkare som ska ge sig ut på Europacupen som börjar till helgen.

Sverige har fyra herr- och fyra dam-platser på puckel-VM som avgörs i Deer Valley, USA, 8-9 februari, och nu är det klart vilka som har fått de åtråvärda platserna.

Inledningen av säsongen har varit en stor spelpjäs när det kommer till vilka åkare som visat att de har vad som krävs för att göra goda resultat på mästerskapet i Utah, och det har varit tight ända in i det sista.

– Vi i organisationen har tillsammans med tränarna tittat på åkarnas prestation fram till senaste världscuptävlingen och har gjort en bedömning kring vilka som har störst chans att ta medalj på VM. Det har varit väldigt svårt eftersom många har presterat på hög nivå, men det har varit ett angenämt svårt beslut att ta. Att ha så många duktiga åkare att välja mellan är en ynnest och ett privilegium jag gärna fortsätter ha, säger sportchef Anders Olofsson.

Walter Wallberg, Åre SLK, Ludvig Fjällström, Åre SLK, Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club och Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, är de fyra herrarna som tagit varsin plats. Thea Wallberg, Åre SLK, och Fia Wersén, Åre SLK, har också visat resultat som gett dem varsin plats och därmed utgörs den svenska puckel-truppen av sex åkare som kommer åka till VM.

– Jag är väldigt nöjd med den trupp vi har tagit ut till mästerskapet. Vi har under säsongen visat att vi är ett lag att räkna med och jag vet att alla kommer göra sitt bästa nu när det gäller. Det var längesedan vi hade ett så starkt lag som vi har nu så jag är trygg med att var och en kommer åka till Deer Valley och prestera utefter sin förmåga, säger huvudtränare Lasse Fahlén.

Puckeltävlingarna kommer avgöras 8 och 9 februari. Fredagen 8 februari är det singelpuckel och lördagen 9 februari är det parallellpuckel.

Du har hela schemat för puckel-VM här, och du kan läsa mer om VM här.

Samtidigt har det blivit klart vilka åkare som ska till de inledande nordiska tävlingarna på årets Europacup som drar igång i finska Taivalvaara i helgen.

Edvin Hellqvist, UHSK Umeå SK, Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club, Linus Öjelind, Luleå FF, Filip Gravenfors, Åre SLK, Ture Johansson, Gefle Freestyle, John Mattsson, Sunne AK, Emil Holmgren, Åre SLK, Erik Flodman, Gefle Freestyle, Robin Olgård, Åre SLK, Ebba Månsson, Landskrona Ski-Club, My Bjerkman, Gefle Freestyle, Tilda Jansson, Åre SLK, Hanna Hansson, Gefle Freestyle, och Ida Martinsson, Sunne AK.

– Det känns bra och det ska bli svinkul att komma igång nu. Vi har några nya och unga som ska få testa hur det är att köra Europacup och det ska bli spännande att se vad de kan. Det är ju flera från förra året och några från utvecklings-laget som har lite erfarenhet sen innan så jag tror verkligen att framgångarna vi hade förra året kommer fortsätta även om många av de som var starka då har flyttat upp till a-truppen. Men jag tror vi fortfarande kommer vara ett av de starkare lagen på touren, säger tränare Fredrik Sätherberg.

Det är en laguttagning som kommer utökas med Olle Lindell, Åre SLK, Karl Wärme, Åre SLK, Jonathan Mouritzen, Landskrona Ski-Club, Agust Grand, Landskrona Ski-Club, Albin Holmgren, Åre SLK, och Loke Nilsson, Åre SLK, när Europacupen kommer till Bygdsiljum 9-10 februari.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.