Linn Sömskar vinner Hejaprisets 10 000 kronor som skänks till moderklubben Röbäcks SK.

Linn Sömskar vann Hejapriset till moderklubben Röbäcks SK

Efter en hel sommars tävlande på rullskidor i Umeå, Trollhättan och nu senast Falun så är den första upplagan av Svenska Spel Summer Tour avgjord. Utöver att det delades ut totalt 100 000 kronor till åkarna i cupens sammanställning så erhöll segrarnas moderklubbar 10 000 kronor var i form av Svenska Spels Hejapriset.

Efter sju deltävlingar utvecklades segerstriden i damklassen till en riktig rysare. Halvvägs in i det avslutande 15 kilometersloppet hade cupens totaltvåa Moa Hansson från Falun Borlänge skaffat ett stort avstånd och tillräckligt många placeringar mellan sig själv och Umeås cupledarinna Linn Sömskar för att gå upp i ledning. Med en stabil slutforcering kunde dock Sömskar göra det som behövdes för att ta tillbaka ledningen och vinna Svenska Spel Summer Tour med bara 6 poängs marginal.
—Det var ett kämpalopp idag. Jag har dragits med sjukdomsbesvär in i den här finalhelgen men ville ge cupen en chans så jag reste hit, det är skönt att det lyckades, säger Sömskar efter målgången i Falun.

Med segern får Sömskar, utöver prispengar till sig själv, 10 000 kronor att skänka till moderklubben Röbäcks SK.
—Jag åkte fram tills de första junioråren för Röbäcks SK, klubben har betytt väldigt mycket för mitt val att fortsätta åka skidor. Dom är fortfarande en väldigt aktiv klubb och jag håller koll på deras verksamhet via Instagram, säger Sömskar och ler.

Röbäcks SK har en stark tradition av att fostra stora skidåkare som Per Elofsson och Linn Sömskar. Idag är man en välmående förening som satsar på att få in så många barn och ungdomar i skidsporten som det bara går.
—Vi fick ett stort uppsving under pandemin och har idag 100 aktiva barn och ungdomar. Vårt fokus är på breddidrott för att uppmana så många som möjligt till skidåkning hela livet, säger klubbens ordförande Niklas Eriksson.

Vart ska ni satsa Hejaprisets 10 000 kronor?
—Pengarna är väldigt välkomna och kommer satsas i att skapa förutsättningar för ännu fler skidåkande barn och ungdomar, säger Eriksson.

Regioner

Ulrika Sterner