Mattias Rönngren gör tävlingsdebut i världscupen i Alta Badia efter sin korsbandsskada.

Mattias Rönngren startar i Alta Badia

13 mars låg Mattias Rönngren på 15e plats inför andra åket i Kranjska Gora när olyckan var framme. En korsbandsskada konstaterades och efter nio månaders rehabilitering är Åreåkaren redo för världscup igen när han ställer sig på start i Alta Badia.

Mattias Rönngren hade flera fina resultat i ryggen när olyckan var framme i Kranjska Gora i mars förra säsongen. Han låg på 15e plats och hade ett fint andra åk på gång när han gick ur banan på grund av smärta i knäet. En korsbandsskada konstaterades och efter nio månaders rehabilitering är han nu redo att börja tävla igen. Åreåkaren ställer sig på start redan till helgen i Alta Badias storslalom 18-19 december.

– Han har gjort ett jättebra jobb med rehabiliteringen. Han började räkna månader redan från bänken i Kranjska Gora och han har haft en tydlig plan och varit noggrann och följt den så vi tycker han är redo, säger Fredrik Kingstad, herrchef för Ski Team Sweden Alpine.

Med ett starkt team av duktiga läkare och fysioterapeuter i ryggen har rehabiliteringen gått enligt plan från start. Planen var att Mattias skulle vara föråkare i Alta Badia men efter den här veckans träningar togs beslut om att han skulle stå på start.

– Han har haft ett jättebra team bakom sig så rehabiliteringen har gått väldigt bra. Vi tyckte det var tidigt att tävla men trenden är att han blir snabbare och snabbare. Nu kör vi race istället för föråk då det känns märkligt att ställa honom bredvid i tre veckor när han känner sig redo, säger Kingstad.

Det vankas dubbla storslalom i Alta Badia med start söndag 18 december och tävling nummer två 19 december.

Tävlings- och TV-tider

Alta Badia, storslalom herr

TV-tider inom parantes. Tävlingarna ser du via Viaplay.

Söndag 18 december

Åk 1 10.00 (09.50)
Åk 2 13.30 (13.25)

Måndag 19 december