Sundsvallsåkaren Lucas Kongsholm ligger trea i Svenska Spel Alpine Elite Tour inför slalomtävlingarna i Sundsvall

Mycket på spel när den svenska eliten tävlar i slalom på Södra berget

Sveriges högsta alpina serie Svenska Spel Alpine Elite Tour tar sig vidare till Sundsvall och det är inte bara priser och poäng som står på spel. Prestationen och resultaten där kan ge en plats i Europacupen och en potentiell biljett att få åka på Junior -VM.

I våras stod Sundsvall värd för både svenska mästerskapet i slalom och finalen i Svenska Spel Alpine Elite Tour. Nu är det dags igen när Sveriges alpina elitserie bjuder på dubbla slalom den 6-7 januari. Hemmaklubben Sundsvall SLK står återigen för arrangemanget och med tre Sundsvallsåkare på topp 6 i tabellen så långt, finns hopp om lokala framgångar.

Efter de inledande storslalom- och slalomtävlingarna i Funäsdalen delar Sundsvalls SLKs Astrid Hedin ledningen i damcupen med Lina Gustafsson, Karlstads SLK. På herrsidan, där tabellen leds av Liam Liljenborg från IFK Falun Alpin före Philip Jonsson, Klövsjö Alpina ligger sundsvallsåkarna Lucas Kongsholm och Emil Nyberg trea och femma.

Chans att ta sig vidare till nästa nivå

Det är inte bara priser och poäng som står på spel för den som deltar i Svenska Spel Alpine Elite Tour. Resultaten från serien kan, på herrsidan, också ge en möjlighet att tävla i Europacupen, nivån under världscuptouren. Resultaten från Svenska Spel Alpine Elite Tourtävlingarna i Sundsvall är en del av kriterierna för att kunna bli uttagna till den kommande Europacuptävlingen i tyska Berchtesgarden senare i januari.

Herrarna börjar ta för sig i Europacupen

De svenska herrarna har börjat säsongen mycket bra i Europacupen.
En som lyckats på Europacupen är Sundsvallsåkaren Lucas Kongsholm som tog Europacuppoäng i Val di Fassa precis innan jul. Kongsholm är inte ensam åkare som tagit poäng i slalomens Europacup i år, utan att vara med i någon av landslagsträningsgrupperna, även Gustav Wissting, Lycksele IF och Emil Pettersson, Göteborgs SLK har lyckats med samma bedrift. Att få med fler åkare utanför landslaget är en långsiktig strategi för att stärka svensk skidåkning för framtiden.

– Inledningen på Europacupsäsongen i slalom för herrarna har varit mycket bra. Det är kul att satsningen på att få med fler herrar visat sig lönsam. Vi ser att fler är med och fightas i toppen på Europacupen, samtidigt som de är med och höjer kvaliteten på våra tävlingar på hemmaplan. Den ökade konkurrens det skapar tror jag kommer att vara en av de viktigaste byggstenarna framåt för att fortsätta ha ett starkt herrlandslag, säger Fredrik Kingstad, Landslagschef herrar

Kan vara en språngbräda för Junior-VM

Tävlingarna i Sundsvall är även en av ett par observationstävlingar för uttagningarna till Junior-VM 2024 i Haute-Savoie för åkare födda 2003-2007. Tillsammans med övriga kriterier ligger observationer under tävlingar som underlag för uttagningar senare i vinter.

– Sundsvall arrangerar alltid bra och kvalitativa tävlingar och i år när tävlingarna är en del av kriterierna för kval till herrarnas Europacuptävlingar i Berchtesgarden och en observationstävling inför junior-VM, så hoppas jag att vi kommer att få se riktigt bra tävlingar. Det ska bli kul att se de åkare som har tagit poäng i Europacupen innan jul komma hem och tävla. Förmodligen kommer vi även att få se en eller ett par åkare från landslagets Team Svenska Spel på start i Sundsvall också, så det borgar för riktigt spännande racing på Södra berget nästa helg, säger Per Jonsson, Verksamhetsutvecklare Elit på Svenska Skidförbundet och före detta landslagstränare.

Viktor Andersson, projektledare och ansvarig Svenska Spel Alpine Elite Tour

+46 76-774 76 58