Nu presenteras längdlandslaget – här är A-landslaget och Team BAUHAUS

Nu presenteras längdlandslaget – här är A-landslaget och Team BAUHAUS

Svenska Skidförbundet längd presenterar tillsammans med Svenska Spel landslaget inför kommande säsong. Totalt 24 aktiva är uttagna till A-landslaget och Team BAUHAUS med siktet inställt mot VM i Slovenien.

Tio världscupsegrar, 28 pallplatser varav en pallpremiär i världscupsammanhang för en jublande glad William Poromaa. Addera en andraplats för Ebba Andersson i Tour de Ski, seger för svenska damlaget i cuptotalen och för Maja Dahlqvist i sprintcupen, samt fyra OS-medaljer varav ett OS-guld till Jonna Sundling i sprint. Så kan den gångna säsongen sammanfattas i korta penseldrag, trots inställda världscuptävlingar och en avkortad säsong. Nu blickar landslagsledningen framåt mot VM i Planica och presenterar landslaget inför säsong 2022/2023.

Träningsgrupper och upplägg fortsätter enligt tidigare modeller med A-landslag, Team BAUHAUS, Team Svenska Spel elitmiljöer och Team Svenska Spel Juniorlandslaget.

– Vi har lagt fokus på att skapa en träningsgrupp med en bra mix av spetsegenskaper. Tanken är att även denna säsong ha damlandslag och herrlandslag tillsammans, samt att koppla på Team BAUHAUS på våra läger. Det ger oss en god dynamik i gruppen och en miljö där vi kan ta hjälp av varandra, säger landslagschef Anders Byström.

Lägerorterna är satta.

– Vi har lagt en lägerplan med fokus på miljöer där vi kan få ut så mycket som möjligt av de bästa platserna i Sverige men också kryddat med en tur till VM-orten Planica, säger Anders Byström.

Här presenteras Team Svenska Spel <länk>

I A-landslaget sker nyheterna i form av Moa Olsson och Anton Persson, som kliver upp från Team BAUHAUS efter sina OS-debuter. Även Anna Dyvik är uttagen till A-landslaget efter ett år av egen satsning

I Team BAUHAUS syns flera nya och spännande namn. 20-åriga Edvin Anger och Märta Rosenberg tar tillsammans med 19-åriga Lisa Ingesson klivet direkt upp från juniorlandslaget.

Samtliga med imponerande resultat från säsongen i bagaget, där bland annat Edvin Anger avrundade med SM-guld i individuell sprint. U23 VM-guldmedaljören Moa Hansson tillhör gruppen aktiva som kliver upp i Team BAUHAUS från Team Svenska Spel, och hon gör det tillsammans med bland andra Louise Lindström, George Ersson och U23 VM-silvermedaljören Leo Johansson.

– Team BAUHAUS kommer de närmaste åren att vara en grupp där vi satsar extra på de yngre åkare som visat framfötterna på junior- och U23-VM eller som är på väg i rask utveckling uppåt. Vi känner att det är viktigt att ge dessa aktiva extra stöttning för att de ska ta kliv fram mot OS 2026 och kanske ett VM på hemmaplan i Falun 2027, avslutar Anders Byström.

A-landslag

George Ersson, Falun Borlänge SK
Leo Johansson, Falun Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

Presentationen av Team Svenska Spel finns här.

Team Svenska Spel Juniorlandslaget presenteras den 20 maj

Astri Lindbäck