A-Landslaget och Team Bauhaus 2024/2025.

Nu presenteras längdlandslaget – här är A-landslaget och Team BAUHAUS

Med ytterligare en rekordsäsong i bagaget är Svenska Skidförbundet längd nu redo att presentera landslagstrupperna inför 2024/2025. Totalt är 15 damer och 15 herrar uttagna och en del av A-landslaget och Team BAUHAUS, som nu påbörjar arbetet mot kommande vinter.

Efter att ha avrundat vintersäsongen har det blivit dags att blicka framåt mot en ny träningsperiod och påbörja förberedelserna mot säsong 2024/2025 – med bland annat ett VM i Trondheim som en av höjdpunkterna.

– Vi är glada att få ta ut en trupp som har starka framgångar i ryggen och som nu ska träna tillsammans för att fortsätta utvecklingen, säger landslagschef Anders Byström.

A-landslaget

Antalet platser i A-landslaget består fortsatt av en fördelning på åtta damer och sju herrar. En av nyheterna är att Emil Danielsson, Högbo GIF, tar en plats i laget.

– Det känns extra kul att kunna erbjuda Emil Danielsson en plats i A-landslaget efter att han har visat framfötterna i världscupen. Danielsson har haft en snabb utveckling och tog ett stort steg under vintern, inte minst i sprint där han varit i flera semifinaler och mätt sig mot världseliten, säger Anders Byström.

– En annan positiv nyhet är att vi även har Oskar Svensson tillbaka efter ett år utanför truppen. Han har kommit in från sidan tagit sig tillbaka på nivån han var under åren innan. Det ska bli spännande att få med honom in i kommande träningsperiod, fortsätter han.

På damsidan är det åtta namn som fortsatt står stabilt.

– På damsidan har vi kvar alla åtta namn från ifjol. Alla har fortsatt visat en enormt hög nivå och flera av dem har tagit världscupsegrar den gångna säsongen, säger Anders Byström.

Team BAUHAUS

Uttagningen i Team BAUHAUS bjuder på flertalet namn som bidrar med en spännande bredd och utvecklingspotential. Bland andra Evelina Crüsell, Elin Henriksson, Anton Grahn och Måns Skoglund är nya namn in i truppen. De går in bredvid etablerade BAUHAUS-åkare som bland andra Ford Smart Energy Cup-vinnarna Eric Rosjö och Märta Rosenberg.

– I Team BAUHAUS har vi en yngre profil och får nu med JVM-medaljören Anton Grahn och juniorvärldsmästaren Evelina Crüsell, som har en fantastisk säsong bakom sig som sistaårsjunior. Måns Skoglund imponerade bland annat med en andraplats i Skandinaviska cupen i Hommelvik och Elin Henriksson fick ett stort lyft under vintern, säger Anders Byström.

I år mixas den unga truppen även med några mer erfarna åkare som presterat på världsnivå – så som Marcus Grate och Sofia Henriksson.

– Vi tror även på att få in en mix av värdefull erfarenhet i laget. Extra kul att ge Sofia Henriksson chansen då hon i år fick visa vilken kapacitet hon besitter när hon får vara skadefri – med bland annat två individuella 14:e-platser i världscupen, säger Anders Byström.

Närmast för landslagen ligger en period av tester och läger, med samlingar i Sognefjellet, Åre, Skellefteå och Trondheim. Herrarna gör även en favorit i repris med ett förflyttningsläger som avspark för träningssommaren – och tar sig på rullskidor från Ängelholm till Ulricehamn.

A-LANDSLAGET

DAMER