Niklas Pålsson, Bosse Lövgren och Axel Palm tilldelades Svenska Spels Hejapriset.

Östersunds juniorherrar tilldelades Svenska Spels Hejapriset

Svenska Spels Hejapriset har delats ut till svenska längdskidseniorer under vinterns Ford Smart Energy Cup. Inför sista helgens tävlingar i Sollefteå fick även juniorerna möjlighet att göra upp om ett extrainsatt Hejapriset.

Reglerna för att vinna priset är de samma som lagtävlingen vid SM-tävlingar vilket innebär att en klubbs tre bästa åkares sluttider i resultatlistan räknas samman till ett lag men en gemensam tävlingstid, utifrån hur många lag som skapas så produceras en resultatlista.

Det herrlag som presterade bäst tillsammans i Sollefteå var Östersunds SKs Bosse Lövgren, Axel Palm och Niklas Pålsson som slog sig in på placering 5, 7 och 10 i den äldre herrjuniorklassen och fick ta emot prischecken på 10 000 kronor.

–Mora, Umeå och Hägglunds var våra största utmanare om det här priset på förhand, säger Bosse Lövgren efter tävlingen.

Priset för juniorerna består av 10 000 kr som delas upp i 2 000 kr per individ i laget och resterande 4 000 kr tillfaller den förening so åkarna representerar. Pengarna som individerna vinner ska användas till deras fortsatta satsning för att bli elitskidåkare.

–Riktigt skoj att få bidra till en laginsats. Det är klubben som gör att vi kan komma ut och tävla överhuvudtaget, säger Östersundskillarna.

Med hela cupsäsongen summerad så har Svenska Spel och deras Hejapriset funnits närvarande vid varje cuphelg och totalt delat ur 125 000 kronor som fördelats mellan åkare och deras klubbar.

Sara Pettersson som är sponsringsansvarig på Svenska Spel betonar vikten att ge tillbaka till idrotten.

–Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från ungdom till elit. Det känns självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Resurser är viktiga för att idrotten ska kunna fortsätta möjliggöra såväl stora som små drömmar, säger Sara Pettersson.

Regioner

Ulrika Sterner