På måndagen kom beskedet att Sara Hector tävlar i världscupsfinalerna i Frankrike till veckan. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Positivt besked för Sara Hector: Tävlar i världscupsfinalen

Sara Hector fick avstå lördagens slalom i Åre på grund av en lätt sträckning av ett ledband i knäet. Efter vidare undersökning är det konstaterat att skadan inte är allvarlig och att hon kommer att tävla i världscupsfinalen.

Sara Hector hade chansen att säkra vinsten i storslalomcupen på hemmaplan i Åre på fredagen. Hon låg trea efter första åket men körde ur i andra och hade efteråt känningar i knäet. Det konstaterades då att hon fått en lätt sträckning i inre sidoledbandet i knäet.

– Jag kände ganska direkt att det var något med knäet, säger Sara Hector.

Hon avstod från att köra den planerade slalomtävlingen på lördagen och det medicinska teamet lade upp en plan för att minska svullnad och smärtkänningar samt att få upp rörligheten inför kommande världscupavslutningen i Courchevel/Meribel.

Den planerade resan till Frankrike på söndagen sköts upp och på måndagen genomgick Hector en mer omfattande undersökning inklusive magnetröntgen samt behandling i Stockholm.

– Den kompletterande undersökningen gav positivt besked. Det stämmer med vad vi såg först och vi har uteslutit någon allvarligare skada så Sara kommer att åka ner till Frankrike för att tävla, säger landslagsläkare Jakob Svanberg.

Hector är glad att få bekräftat att det inte var en skada som hindrar henne från att tävla i världscupfinalen och på tisdagsmorgonen kommer hon att resa till Frankrike.

– Jag känner mig jättepositiv. Knäet har svara jättebra på behandlingen och jag ser fram emot att tävla en tävling till och göra mitt bästa, säger Sara Hector.

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84