Linus Öjelind är en av många landslagsåkare på plats i Idre Fjäll. Foto: Erik Danielsson

Pressinbjudan: Väkommen på historisk puckelpremiär i Idre Fjäll

I helgen startar puckelsäsongen med en FIS Open-tävling i Idre Fjäll. 185 åkare från 16 nationer är på plats för att tävla om säsongens första pallplatser.

I helgen kommer världseliten till Idre Fjäll för att dra igång tävlingssäsongen.

Bland annat kommer det svenska landslaget, regerande olympiska- och VM-mästaren Mikaël Kingsbury från Kanada och japanska storåkaren Ikuma Horishima vara på plats.

Eftersom Idre Fjäll är en anläggning som erbjuder snöträning väldigt tidigt på säsongen har backen varit träningsanläggning för några av världens främsta åkare de senaste veckorna.

Bland annat har de svenska landslagsåkarna tränat i Idre Fjäll för att förbereda sig inför stundande Europacup, världscup och OS.

– Vi har varit här i flera omgångar sen i mitten av oktober så åkarna är välbekanta med backen. De tar verkligen väl hand om oss här och det gör att vi kan fokusera på träningarna, säger huvudtränare Lasse Fahlén.

På fredag är det träning, och sen lördag och söndag är det tävling. Tävlingen kommer genomföras på ett helt nytt sätt för att kunna hantera de rekordmånga åkarna.

– Vi kommer starta dam- och herrklassen parallellt med varannan åkare, så var 40:e sekund kommer en åkare släppas iväg. Därför har vi dubbla uppsättningar domare som dömer varsin klass för att vi ska hinna med alla. Det har aldrig gjorts förr, säger sportchef Anders Olofsson.

Vill du ta tillfället i akt att intervjua de svenska åkarna på plats eller via telefon eller videosamtal är du välkommen att ta kontakt med Erik Danielsson.

Ni kommer kunna följa tävlingarna via livestream på Ski Team Sweden Moguls Youtube och Facebook.

Helgens tävlingsschema hittar du här.