Puckelbröderna Felix och Oskar Elofsson uttagna till OS-truppen

Bröderna Felix och Oskar Elofsson är uttagna till den svenska OS-truppen. De kommer göra Ludvig Fjällström och Walter Wallberg sällskap på de olympiska spelen i Peking 2022 efter att Albin Holmgren skadat sig.

I och med att Felix och Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, är uttagna till den svenska OS-truppen är nu de svenska OS-platserna i puckelpist fyllda.

Tidigare var redan Åre SLK-åkarna Ludvig Fjällström, Walter Wallberg, och Albin Holmgren uttagna till truppen. Med totalt fyra platser tillgängliga fanns då bara ytterligare en plats kvar för bröderna Elofsson att tävla om.

Men olyckligtvis landade Albin illa på världscuptävlingen i Deer Valley, USA, och skadade sig. Han bröt ett ben i fotleden och fick en Tibiafraktur. Den ska opereras och han blir borta resten av säsongen.

Därmed blev det plats för både Oskar och Felix att komma med i den svenska OS-truppen.

– Jag vill börja med att säga att det är väldigt trist att Albin inte får åka. Det är otroligt trist och han kommer vara väldigt saknad där borta. Han hade ju faktiskt tagit sin plats genom att stå på pallen i Idre Fjäll, säger Felix.

Både Felix och Oskar har pallplatser i världscupen bakom sig, men det är första gången Oskar får möjlighet att representera Sverige på OS.

– Det känns sjukt bra även om det är supertråkigt för Albin. Det här är det sista målet, den största scenen som jag drömt om hur länge som helst att få uppleva. Att åka OS är en grej men att få göra det med sin storebror är en helt annan grej, säger Oskar.

Att ta sig till OS är en sak, och att sen lyckas få ihop sitt åk så att allt sitter när det gäller är en helt annan. Men Oskar har tydliga förväntningar på hur han vill prestera.

– Jag kommer aldrig vara med bara för att delta. Det har varit väldigt mycket på sistone med covid, hjärnskakning och problem med axeln men jag kommer göra allt jag kan för att ta mig till topp tre, säger han.

Felix, som har med sig en 24:e plats från OS i PyeongChang 2018, vet vad det innebär att tävla på OS och att få göra det tillsammans med sin bror kommer göra det ännu mer speciellt.

– Det kommer vara otroligt fint att få uppleva detta tillsammans med sin bror. Det är en väldig trygghet att få ha med sig familj. Nu handlar det bara om att åka dit och ge precis allt jag har. Att kunna bjuda på en bra show och att få åka sitt andra OS är otroligt stort. Men det är vägen dit som är det tuffa och nu får jag njuta lite av det, jag absolut ingenting att förlora, säger Felix.

De olympiska puckeltävlingarna består av kval den 3 februari, herrfinaler 5 februari och damfinaler 6 februari.

– Tråkigt med en skada på Albin, men vårt herrlandslag i puckelpist håller hög kvalité, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Den svenska OS-truppen till Peking är redan större än den som tävlade i PyeongChang för fyra år sedan, då ingick 110 idrottare i den svenska truppen. Hittills har SOK gett klartecken till 114 namn.