Sara Hector skänker pengarna från Hejapriset som delas ut av Svenska Spel till sin hemmaförening Kungsbergets AK.

Sara Hector skänker Hejapriset till sin hemmaförening Kungsberget AK

Efter pallplatsen vid världscuptävlingarna i Åre slutade Sara Hector som bästa svenska och fick därmed även ta hem Hejapriset som delades ut i samarbete med Svenska Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel. Hector väljer att skänka prispengarna till sin hemmaförening Kungsbergets AK där de kommer investeras i föreningens ungdomsverksamhet.

Med sin tredjeplats i storslalom vid världscupen i Åre fick Sara Hector ta emot 10 000 kronor var i form av Hejapriset som delades ut i samarbete med Svenska Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel. Hejapriset skänks till valfri svensk idrottsförenings ungdomsverksamhet och OS-guldmedaljören väljer att skänka summan till sin hemmaförening Kungsbergets AK.

Kungsbergets AK har en tydlig plan för sin verksamhet framåt och Hejapriset är ett välkommet tillskott till föreningen.

– Vi är många föreningar som tappat medlemmar under pandemin och Kungsbergets AK vill satsa på våra åtta- till tioåringar för att få dem att känna skidglädje och trygghet i backen. Ett av projekten vi satsar på är att renovera vår toppstuga som är vår samlingsplats för barn och ungdomar så detta birdrag kommer väl till pass. Sara är en förebild för många unga skidåkare och vi vill tacka henne för att hon väljer att skänka pengarna till föreningen, säger Johanna Øygard, styrelseordförande i Kungsbergets AK.

Linn Rydstedt, sponsringsansvarig på Svenska Spel, betonar vikten av att ge tillbaka till ungdomsidrotten.

– Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit. Under världscuptävlingarna i Åre känns det självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Idrotten är en viktig samlingsplats för såväl unga som gamla och jag är övertygad om att de här båda föreningarna kommer förvalta medlen på ett ypperligt sätt, säger Linn Rydstedt.

För mer information kontakta:

Svenska Spels pressjour, telefon 010-120 33 33

Lisa Johansson