Rapparen Shazaam a.k.a. John Landenfelt lyfter svensk backhoppning. Foto: Privat.

Shazaam + backhoppning = sant

Svensk backhoppning och rapparen Shazaam har hittat varandra i devisen. ”Man behöver bara lite för att sväva”. Rapparen Shazaam släppte förra året låten Ski Jump. Videon spelade han in i Sollentunas backhoppningsanläggning. Nu tar svensk backhoppning och Shazaam samarbetet ett steg längre och stöttar varandra för att till sist sammanstråla den 8/6 – på Backhoppningens dag.

– Jag tycker att det är jätteroligt att han väljer just backhoppning!, säger Friska Viljors backhoppningsstjärna Frida Westman, som är involverad i projektet.

Det började med att rapparen John Landenfelt alias Shazaam kände sig lite nere och kom att tänka på sporten han blivit så fascinerad av som barn. Han såg bilderna framför sig.

– Man behöver bara lite för att sväva i backhoppning. Precis som det kan behövas väldigt lite för att man ska må bättre, säger John Landenfelt.

Han skrev därför låten Ski jump och hörde av sig till Sollentuna backhopparklubb för att höra om han kunde få spela in en video i deras anläggning. Videon spelades in och låten släpptes av hans skivbolag.

Backhoppningens dag 8/6

Nu tar svensk backhoppning och Shazaam samarbetet ett steg längre.

– Vi går ihop och vill under våren visa vad backhoppning står för. Nämligen lycka, att göra det bästa av sig själv, att det är spännande, en fin gemenskap, trygghet, utmaning och flygkänsla. Den 8/6 lanserar vi därför Backhoppningens dag, berättar projektledaren Marit Stub Nybelius.

Det blir ett gig av Shazaam i Väsjöbacken i Sollentuna som kommer att streamas plus en massa aktiviteter och prova-på-hoppning såklart. Alla klubbar i landet deltar. Under våren fylls sociala medier med nyheter inför Backhoppningens dag, musik av Shaazam, backhoppning och glädje.

Se videon: Shazaam – Ski Jump (youtube.com)

Marit Stub Nybelius
E-post: marit.stub.nybelius@skidor.com