Ski Team Sweden presenterar Team Svenska Spel 2022/2023

Ski Team Sweden Alpine presenterar Team Svenska Spel 2022/2023

Ett starkt svenskt alpint landslag är uttaget inför säsongen 2022/2023. Nu presenterar också Svenska Skidförbundet årets Team Svenska Spel, i samarbete med huvudsponsorn Svenska Spel, som består av 13 framtida världscup- och mästerskapstalanger.

Sedan förra året har Ski Team Sweden Alpine och Svenska Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel gjort en gemensam satsning på landets alpina talanger i form av Team Svenska Spel. Det har varit en framgångsrik modell och vi har bland annat fått se framgångar i Europacupen och på Junior-VM. Ett flertal av åkarna som ingick i Team Svenska Spel under förra säsongen har tagit kliv framåt och etablerat sig i landslagstruppen.

Starkt lag med två nya landslagsmedlemmar

Till säsongen 2022/2023 består Team Svenska Spel av 13 starka åkare som konkurrerat på hög nivå både internationellt och på hemmaplan under föregående säsong. Hanna Aronsson Elfman och Hilma Lövblom ingick dessutom i OS-truppen under utvecklingskriteriet. Sex herrar och sju damer som är födda mellan 1999 och 2005, som representerar klubbar från hela landet, ingår nu i laget. Två av åkarna är också nya i landslagssammanhang: Cornelia Öhlund från Åre SLK och Liza Backlund från Sundsvalls SLK. Både Öhlund och Backlund har en stark säsong bakom sig där Öhlund bland annat tog hem totalvinsten i Svenska Spel Alpine Elite Tour och Backlund tog brons i SM i super G.

– Det är en spännande grupp åkare som gjort bra resultat och är i starten av sina karriärer som nu ingår i Team Svenska Spel. Det är en blandning av åkare som har gjort fina resultat på internationell nivå och de har potential att vara i världseliten inom ett par år, säger Kalle Olsson Bexell, Marknads- och kommunikationschef på Ski Team Sweden Alpine.

Sveriges största idrottssponsor

Svenska Spels engagemang i den alpina sporten betyder mycket för Svenska Skidförbundet och för de enskilda åkarna. Team Svenska Spel bedriver framför allt sin alpina verksamhet på Svenska Alpina Nationalarenan i Åre och målet är att skapa förutsättningar för att unga alpina åkare ska kunna ta nästa steg. Gemensamt jobbar Ski Team Sweden Alpine och Svenska Spel för att främja både bredd och spets hos landets alpina talanger.

– Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit, och det är med glädje vi nu kan presentera årets Team Svenska Spel. Talangutveckling ligger oss varmt om hjärtat och vi är väldigt stolta över den utveckling som åkarna har stått för det senaste året. Nu ser vi fram emot en ny spännande säsong där det ska bli mycket intressant att följa de åkare som i dag blivit uttagna till vårt team, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.

Åkare med stor potential

Team Svenska Spel är en del av en långsiktig satsning på alpin idrott där en av målsättningarna är att få fler utövare till sporten. Tränarna som arbetar närmast åkarna i Team Svenska Spel ser fördelar med satsningen och att det finns ett dedikerat utvecklingslag.

– Alla åkarna i Team Svenska Spel har stor potential och genom att de är med i laget får de en möjlighet att utvecklas ytterligare. Samtliga åkare kan konkurrera internationellt vilket vi också sett under föregående säsong. Vi har en väldigt positiv säsong att se tillbaka på så det ska bli spännande att se vad det ger under 2022/2023, säger Charlie Laband, huvudtränare för damgruppen i Team Svenska Spel.

Uttagna åkare Team Svenska Spel 2022/2023

Klicka på namnen för mer information om respektive åkare.

Jesper Brändholm, Sälens IF, född 1999

Axel Lindqvist, Sundsvalls SLK, född 2000